Regisztrál :: Profil :: Beállítás :: Tagok :: Szavazógép :: Csoportok :: Segítség Vissza :: Főoldal 
 Hozzászólások: 9455349/1 Témák: 18953 Tagok: 112629 Legújabb tag: Evech Online: (65
 Név: Jelszó:  Eltárol  Elfelejtette jelszavát?
Netikett

Mit kell erről az egészről tudni

Ez a dokumentum az Internet közösség tájékoztatására szolgál, nem határoz meg semmilyen szabványt. A terjesztést nem korlátozza semmi. Megszegését maximum az önkény bünteti. Hamisítani nem érdemes...

Összefoglaló

Ez a dokumentum a hálózati viselkedés (Netiquette) alapelveinek egy minimális halmazát határozza meg. A különböző szervezetek szabadon módosíthatják: saját, hasonló szabályzatuk alapjául szolgálhat; ennek érdekében a dokumentum pontosan meghatározott részekre van bontva, hogy az egyes részeket könnyen megtalálhassák. Magánszemélyek, akár felhasználók, akár adminisztrátorok szintén felhasználhatják alapelvek minimális gyűjteményeként. A feljegyzés eredetilje az IETF Felelős Hálózati Használat csoportjának munkája.

A fordításról

Ez a dokumentum tehát az 1855. sorszámú RFC fordítása, illetve annak Négyesi Károly ([email protected]) által készített fordításának továbbfordítása, kiegészítése Varga Ákos Endre ([email protected]) több éjszakájába telt. (Hamster: Unalmamban készült, és még a saját véleményemet sem tükrözi, nemhogy másét. Nem is értem, milyen félelmekkel teli világ ez, hogy minden publikáció többboldalnyi disclaimerrel kezdődik, és állandó magyarázkodással folytatódik...)

Tartalomjegyzék
  1. Bevezető
  2. 1 - 1 irányú kommunikáció
  3. 1 - több irányú kommunikáció
  4. Információs szolgáltatás
  5. Válogatott bibliográfia
  6. Biztonsági kérdések
  7. A készítő címe

1.0 Bevezetés

A múltban az Internet-felhasználók nagy része az Internet-tel együtt "nőtt fel", műszaki tudással bírt, megértette a protokollok és az adatátvitel természetét. Manapság az Internet-felhasználók közösségében egyre többen vannak, akiknek új ez a környezet. Ezeknek a "újoncoknak" ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és az átvitel műszaki részleteinek ismeretére.

Hogy ezek az új felhasználók gyorsan az Internet közösség részévé válhassanak, ez az írás ismerteti a magatartási szabályok minimális halmazát. Ezeket aztán a különböző szervezetek és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelően módosíthatják. A felhasználóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy bárki is szolgáltassa nekik az Internet elérést - legyen az egy internet-szolgáltató (ISP), oktatási intézmény, vagy a cégük - annak a szervezetnek valószínűleg megvan a maga szabályzata a levelek és az állományok tulajdonjogáról, arról, hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen viselkedjünk a hálózaton. Feltétlenül érdeklődj a helyi illetékes(ek)nél! Ezt az anyagot három fő részre bontottuk:

  • 1 <-> 1 irányú kommunikáció , melybe a levelezés és a talk (beszélgetés) tartozik
  • 1 <-> több irányú kommunikáció, amely alatt a Usenet-et és a levelezési listákat értjük
  • információs szolgáltatások: ftp, WWW, gopher, MUD, MOO, iRC
  • Végül egy válogatott bibliográfia is ismertetésre kerül, referencia célokra

(Hamster: azt hiszem, nagyon hasznos célzattal készült ez a mű, mégsem érhetett célt, mert túl szűk körben ismert. Érzésem szerint pont azok olvasgatták eddig, akik úgyis tisztában voltak a dolgokkal; akik újonnan "szabadultak rá" a Net-re, azt hiszik, hogy itt mindent szabad, például a sajtó Internettel foglalkozó megnyilvánulásai is ezt a benyomást kelthették bennük. Ezzel tulajdonképpen nem is lenne baj, de a fejetlenségnek sosincs jó vége, valami minimális szabályrendszert ki kellene alakítani, mielőtt az egész hálózat a saját dugájába dől, vagy rosszabb esetben valamilyen külső hatalom dönt úgy, hogy neki jogában áll rendbe szedni a dolgokat, és szabályokat felállítani.)

2.0 1 <-> 1 irányú kommunikáció (elektronikus levél, talk)

Az 1 <-> 1 irányú kommunikációt úgy definiálhatjuk, hogy egy ember kommunikál egy másikkal, mintha szemtől-szembe állnának: egy dialógus. Általában érvényesek az emberekkel való társalgás normál illemszabályai, csak az Interneten még jobban kell ügyelni, mivel hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín, mint kommunikációs segédeszköz.

2.1 Felhasználói alapelvek

2.1.1 Levelezésnél

  • Ha nem egy internet-szolgáltatón keresztül kerülsz kapcsolatba az Internet-tel, akkor fontos tudnod munkáltatód szabályait az elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások. (Hamster: Vigyázz, mit írsz, lehet, hogy minden szavad a munkaadód tulajdonát képzi. Ha tehát valami világrengetőt akarsz tenni/mondani/írni, inkább lépjél be valamilyen szolgáltatóhoz előfizetőnek, így nem lesznek tulajdonjogi vitáid...:)
  • Abból kell kiindulni, hogy az Internet-en át történő levelezés nem biztonságos, kivéve ha valamilyen rejtjelező eszközt (akár szoftvert, akár hardvert) használsz. Ne írjál semmi olyasmit egy elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezőlapon. Légy paranoiás!
  • Tiszteld a copyright-ját annak az anyagnak, amit másolsz. Majdnem minden országban léteznek szerzői jogokat védő törvények. Ne próbálkozz, hogy hátha nem ellenőrzik: nemcsak magadnak, másnak is sok gondot okozhatsz!
  • Ha újrapostázol vagy forwaldolsz egy üzenetet, ne változtasd meg azt. Ha ez egy neked írt személyes üzenet volt, és valamilyen csoportnak kívánod továbbadni, kérjél először engedélyt a feladótól.
  • Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, ezek tiltottak az Internet-en. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínűleg a hálózati jogaid csorbításával fog járni. Ha ilyesmit kapnál, értesítsd a helyi rendszeradminisztrátort. (Mese: Pár éve kialakult egy spontán levelezési lánc ismerősökből. Sok levél ment át, kevés tartalommal. Egy nap valakinek az a poénos ötlete támadt, hogy rátegye egy számítástechnkai világcég vezetőjének címét a címzettek listjára. Egy darabig nem is vették észre a láncolat tagjai ezt, aztán érkezett egy - a helyzethez képest NAGYON udvarias - felkérés az illetőtől, hogy vegyük le a listáról. Sokkal durvább is lehetett volna... Ha nem félelemből, legalább együttérzésből kíméljünk meg mindenkit magunktól. Ha úgy gondoljuk, hogy nagyon hiányozhatunk valakinek, legalább kérdezzük meg...:)
  • Egy ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy liberális a fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened (ezeket "flame"-nek nevezzük) még akkkor sem, ha provokálnak. Másik oldalról viszont, ne legyél meglepve ha ilyen levelet kapsz, okosan teszed, ha nem válaszolsz ezekre. (Hamster: Nem olyan nagy áldozat DELETE-et (vagy ennek megfelelő billentyűt) nyomni egy-egy ilyen levélre... Ha válaszolsz, sokkal több energiát pazarolsz el! Meggyőződésem, hogy a dühödt válaszlevelek írására fordított energiával több évig el tudnánk fűteni egész Magyarországot.)
  • Általában jó, ha ellenőrzöd leveleid subject-jét mielőtt válaszolsz egy levélre. Van úgy, hogy az aki az előbb még segítséget (vagy felvilágosítást) kért tőled, pár perc múlva ír egy levelet, miszerint "Nem érdekes" vagy "Rájöttem közben". Szintén célszerű meggyőződni, hogy a levél, amire válaszolsz, neked volt-e címezve. Lehet hogy csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti helyett.
  • Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelezőprogram legvágja a fejlécinformációkat melyek a címedet tartalmazzák. Hogy biztos lehessél abban, hogy a többi ember tudja ki vagy, írjál az üzeneted végére egy, esetleg két sort arról, hogy miképpen érhetnek el. Ezt a file-t már jóelőre elkészítheted, és az üzeneteid végére teheted később. (Néhány program ezt automatikusan megteszi.) Az Internet-es szóhasználatban ezt "sig" vagy "signature" file-nak nevezik. Ez tulajdonképpen egyfajta névjegykártya. Akár többféléd is lehet, a különböző szituációknak megfelelően.
  • Légy óvatos a címzéssel. Vannak címek, amelyek egy csoportot jelentek, a cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne. Légy tisztában azzal, hogy kinek írsz. (Bár remélhetőleg már nem sokáig találkozhatunk olyan megoldással, hogy egy egész iskolai évfolyamra jut egy email-cim.)
  • Figyelj a cc:-kre válaszoláskor. Ne vegyél bele újabb embereket, amikor már csak két személy között folyik a kommunikáció.
  • Általában egy Internet-et használó embernek nincs ideje az Internet illetve annak belső működésére vonatkozó kérdésekre válaszolni. Ne küldjél kéretlen információkérő leveleket olyan embereknek, akinek címét egy levelezési listában vagy egy RFC-ben láthattad. (A fordító megjegyzése: erre a célra is találsz természetesen megfelelő fórumokat.)(A továbbfordító megjegyzése: néhol még tényleg segítenek is... tiszta luxus)
  • Ne felejtsd el, hogy azok az emberek, akikkel kommunikálsz, az egész világon a legtávolabbi helyeken élhetnek. Lehet, hogy annak a levélnek, melyre azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add meg neki a lehetőséget, hogy felébredjen, munkába menjen és belépjen, mielőtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg, vagy a címzett nem törődik vele. Várj, mielőtt újrapostáznád az üzenetet, ingerült megjegyzésekkel kiegészítve!
  • Mielőtt hosszú, vagy személyes eszmecserébe kezdenél, ellenőrizd a a címet. Szintén helyes gyakorlat valamilyen utalást írni a hosszú üzenetek subject-jébe, így a címzett tudhatja, hogy időt kell szánnia az elolvasására. (100 sor felett számít hosszúnak egy üzenet.)
  • Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod. Általában nem kell messzire menned. Keressél helyben olyan embereket, akik szoftver- és rendszerproblémák elhárításban segíthetnek. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned, ha valamilyen megkérdőjelezhető vagy illegális anyagot kapsz. A legtöbb helyen a "postmaster" címre írhatsz segélykérő levelet, mert ezt a címet legtöbbször megfelelő tudással bíró ember olvassa.
  • Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más lehet, mint a tiéd. Dátumformátumok, mértékegységek, idiómák sem "utaznak" túl jól.
  • Használj vegyesen kis- és nagybetűt. A CSUPA NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA ORDíTANÁL! (De legalábis magyarázzad meg a címzettnek, hogy csak beragadt a CAPSLOCK, vagy régi típusú a terminál, amin írtad...:)
  • Használj szimbólumokat hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam. Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. A kedvenc könyvem a _Háború és béke_. (Hamster: a csillagozás a magyar neten nem terjedt el, szerintem eléggé kispályás kinézete van. A lentebb propagált smiley-kal sokkal gyorsabban, rövidebben tudsz érzéseket kifejezni, ha jól használod őket!)
  • Használj "smiley"-kat a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan. :-) példa ilyen "mosolygóra" (döntsd oldalra a fejed és nézd meg úgy), azonban ne feltételezd, hogy egy "smiley" szereplése rögtön eléri, hogy a címzett egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés élét elvegye. (Hamster: Jó tudni: vannak emberek, akiknek ezer smiley se jelzi, hogy viccről van szó, vagy a leírtak irónikusan értendők. Mások meg _imádnak_ megsértődni. Ez nem hálózati dolog, hanem pszichológia.)
  • Aludj egyet, mielőtt érzelmektől túlfűtőtt választ küldenél egy üzenetre. Ha biztosan erős érzéseid vannak egy tárgyról, akkor helyezd azt FLAME ON/OFF jelek közé:
    FLAME ON: Ez a fajta vita nem méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell. Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. Mit mondjak még, hogy még jobban megalázkodjak?
    FLAME OFF
    (Hamster: Korszerűbb változatát < > jelek közé teszik, így legalább olyan jó HTML-esen néznek ki. Egy igazán jó társaságban is akadnak olyanok, akik nem értik a tréfát. Az újonnan érkezettek szempontjából is szerencsés a dolog: nem ijednek meg rögtön, hogy hova kerültek...)
  • Ne írjál vezérlő karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket, kivéve ha a programod elkódolja ezeket, vagy MIME-attachment formában küldöd. Ha elkódolva küldesz valamit, próbálj meg megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza is tudja majd kódolni azt. Bár ha nem sikerül neki, úgyis szólni fog...
  • Légy tömör anélkül, hogy túlságosan lényegretörő lennél. Amikor egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból, hogy érthető legyen a válaszod és ne többet. Rendkívül rossz szokás az egész levelet idézni a válaszban - szerkeszd ki a felesleget. Próbáljad meg, ha nem sikerül, úgyis fejedre koppintanak. Figyeld meg: gyorsan megtanulod... - 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írjál. (Fordító megjegyzése: e dokumentumtól eltérően 72-76 karaktert is szoktak ajánlani.)
  • A levél fejlécében kell legyen egy subject sor, amely visszatükrözi a levél tartalmát. (De ha igazán azt akarod, hogy a címzett adott esetben ezer új levél közül is a tiédet kezdje el először olvasni, írjál valami frappáns poént (pl. valamilyen levelezőprogram-hibaüzenetet) oda. :) Nem szabad elfelejteni, hogy sokan a feladó és subject alapján is képesek elolvasás nélkül törölni egy-egy levelet, ha úgy gondolják, hogy az nem tartalmazhat számukra érdekeset!
  • Ha signature-t illesztessz leveledbe, fogjad azt rövidre. Ökölszabály: 4 sornál ne legyél hosszabb. Sok ember a kapcsolatért percenként fizet, és minél hosszabb az üzeneted, annál többet fizetnek. Ne csinálj olyat, mint a Továbbfordító tette, ti. két oldalas (2x24 sor) signature-t. Először poén, másodszorra idegesítő, harmadszorra ölnek érte. (még jó, hogy csak kétszer küldtem el;))
  • Ahogy egy levél (manapság) nem lehet privát, úgy a levél (és a news) is (ma még) hamisítható, megváltoztatható. A bevatkozások felismerhetősége változó, így célszerű józan paraszti ésszel, de nem paranoiásan ellenőrizni egy üzenet valódiságát, mielőtt elhisszük azt. - Küldj egy rövid választ, hogy megkaptad a levelét, ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt. Tedd meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak később lesz időd.
  • Hogy "ésszerűen" mit várhatunk egy embertől, hogy egy adott beszélgetésből mit érthet meg, az nagyon erősen szituációfüggő. Adott e-mail környezetben megtanult normák nem feltétlenül vonatkoznak általában az Internet-et használó emberekkel vonatkozó kommunikációra. Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi rövidítésekkel, különben nem fogod érteni, hogy hirtelen miért utáltak meg...
  • Egy e-mail üzenet "szállítási költsége" nagyjából egyenlő a feladónál és a címzettnél vagy szervezeteinél. Ez alapvetően eltér a hagyományos levéltől, a telefontól, a rádiótól, és a TV-től. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk helybe, és CPU időbe is kerülhet. Ez az alapvető gazdasági oka, amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez ráadásul tilos is sok helyen. Sajnos nem ellenőrzik eléggé.)
  • Ne küldj nagy tömegű kéretlen információt az embereknek. (Hamster: Persze, küldj keveset. Sokszor...:)
  • Ha a levelzőrendszered képes automatikus továbbküldésre, vigyázz, hogy ne lépjen fel a retegett "hurok". Ez úgy jöhet létre, ha sok gépen állítasz fel automata továbbítást, úgy hogy egy neked küldött üzenet az egyik géptől a másikig utazik, majd a következőre és így tovább a végtelenségig. Ez igazából akkor aranyos, ha a végcél visszamutat a legelső forwardoló címre...

2.1.2 A talk

A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.

  • Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy egy e-mail-t írnál.
  • Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyő széléig és ott a terminálod törjön sort: használj egy "kocsi vissza" (CR) jelet a sor lezárására. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyőd mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és max. 12 sort írjál. (Hamster: Ennek manapság nem sok értelme van, a legtöbb talk program úgyis észreveszi, hogy milyen képernyőre dolgozik.)
  • Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére, ne várjad meg, amíg a sor végére érsz, és az éppen aktuális szó fele új sorba kerül. Az ilyesmit senki se szereti betűzgetni, légy gavallér, és kíméljed meg a másikat ettől!
  • Ha befejezted mondandódat, üssél két ENTER-t (üres sort), jelezve, hogy a másik következik.
  • Mindig írj "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és várd meg a másik oldal köszönését is. Különösen fontos ez, ha egy távoli valakivel kommunikálsz. Ne felejtsd el, hogy a kommunikációtok sebessége egyrészt a rendelkezésre álló sávszélességtől, valamint a hálózat késéseitől is függ.
  • Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik embert. Csak a rendeltésének megfelelően használd. Soha ne talk-olj idegenre! Ne is csodálkozz, ha a hívott fél nem örül neked. (Hamster: Szerintem valahol visszataszító, ha valaki férfi létére nőnemű idegeneket talkolgat le pusztán ismerkedési vagy/és "ajánlattevési" szándékkal, főleg egy olyan rendszerben, ahol nem lehet semmit ez ellen tenni. Valahol ez szexuális zaklatás, nem?...)
  • Ha nem szereted, hogy rádtalkolhatnak, érdeklődj a rendszergazdádnál, hogy hogyan lehet letiltani. Bizonyos rendszerekben ez megoldható, és sokkal elegánsabb, mint ha elküldesz minden egyes próbálkozót melegebb éghajlatokra.
  • Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Először is, nem biztos, hogy minden működik. Másodszor is, nem minden talk verzió kompatibilis.
  • Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha a programot magára hagyják. Hagyd egyszer-kétszer csengetni, utána állítsd le.
  • Szálljál ki a talk progrmodból, ha a másik oldal minden figyelmeztetés nélkül eltűnik, hosszabb időn keresztül nem válaszol. Lehet, hogy csak elfeledkezett rólad, de lehet, hogy megszakadt a kapcsolat. Inkább próbálkozz újra a hívásával...
  • [eléggé UN*X-specifikus pont] Ha valaki nem válaszol, megpróbálkozhatsz egy másik tty-vel. Használd a finger parancsot, hogy látsd, melyikekre van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne erőltesd tovább. (Fordító megjegyzése: néhol a finger le van tiltva, ne lepődj meg tehát ha nem működik).
  • A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik gépelési tudásod. Ha lassan és sok hibával gépelsz, (fordító megjegyezése: ne keseredj el!) legtöbbször nem éri meg visszatörölni és kijavítani őket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani.
  • Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut! Komoly esélyed van rá, hogy előbb-utóbb összekevered, hogy melyik talknál kivel beszélgetsz, és kérdéseidet, válaszaidat konzekvensen félre fogod küldeni!

2.2 Alapelvek rendszeradminisztrátoroknak

  • Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az illegális, a hamisított és az előírásokat megsértő forgalomra vonatkozókat.
  • Időben - lehetőleg a következő munkanapig - válaszold meg a felmerülő kérdéseket.
  • Az illegális és előírásokat sértő esetek priorítást élveznek. Akit ma disuser-elhetsz, ne halaszd holnapra, mert holnap talán már nem is lesz rendszered... (Hamster: Az esetleges büntető célzatú lépéseidről informáljad a külvilágot, hogy láthassák mi történik azzal, aki szabálysértést követ el. Primitív dolog ugyan, de egy kis diktatúra néha nem árt...:)
  • Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat - felhasználóidnak. Értesd meg velük a mail-en át történő fileküldés következményeit: magas telefonszámlák, elégtelen lemezhely, más levelek késése, stb.
  • Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root" címeken. Feltétlenül olvassa valaki el ezeket a leveleket! (Fordító megjegyzése: mint többször írtuk már, ezeknek nemcsak olvasása, hanem megválaszolása is igen fontos!)
  • Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat. A címek sajnos hamisíthatók, a levelek megpiszkálhatók.
3.0 1 <-> több irányú kommunikáció (Levelezési listák, UseNet)

Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, a mail-re vonatkozó szabályok akkor is érvényesek. Végülis nincs nagy különbség aközt, hogy egy embernek írsz levelet vagy sok emberrel kommunikálsz egy cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több embert van lehetőséged megbántani. így aztán különösen fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedről.

3.1 Alapelvek felhasználóknak

3.1.1 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a UseNet-hez

  • Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát illetve hírcsoportot mielőtt postázol oda valamit. Ez hozzásegít az adott csoport szokásrendszerének megismeréséhez. (Fordító megjegyzése: ez a tanulás idő jelentősen csökkenthető a lista/csoport archívum és a megfelelő FAQ tanulmányozásával. Ez utóbbit mindenképpen olvasd el mielőtt postáznál bármit is!)
  • Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer felhasználóinak viselkedése miatt.
  • Vésd jól eszedbe, hogy amit írsz, széles közönség olvashatja. Ebben éppenséggel jelenlegi vagy jövőbeli főnököd is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat archiválni szokták, olyan helyen, ahol sokan hozzáférhetnek, így szavaidat hosszú időn át olvashatja szinte bárki.
  • Indulj ki abból, hogy minden egyes ember saját maga nevében ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt állítja.
  • Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erőforrásigényes. Ismerned kell tehát céged speciális szabályzatát erre vonatkozólag.
  • Az üzenetek és a cikkek akkor jók, ha rövidek és célratörőek. Ne kószálj el a témától, ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne írj olyan levelet, mely csak valakinek gépelési vagy helyesírási hibáira mutat rá. Ez utóbbi azonnal megmutatja, hogy milyen kezdő vagy. (Hamster: Persze lehet, hogy csak szereted látni saját nevedet a fejlécekben. Ezesetben ajánlom figyelmedbe az alábbi BASIC programot:
    10 print "[ide jön a neved]"
    20 goto 10
    run
    )
  • A subject sorok az adott csoport konvencióit kell kövessék. (Fordító megjegyzése: Látni fogod, hogy sok helyen a subject sor valamilyen osztályozó információt hordoz, és ha ez hiányzik, akkor valószínűleg pont azokhoz az emberekhez nem jut el az írásod, akinek szántad.)
  • Bár lehet, hogy lehetőséged nyílik rá, de a hamisítás, a levelek tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem elfogadott. Lehet, hogy nem fognak kidobni miatta a rendszerből, de talán sose fognak többet hinni neked...
  • Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy célszerű ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa. A kéretlen hirdetés - ami nem tartozik egy adott csoport/lista témakörébe - valószínű következménye: rengeteg durva válaszlevél. (Hamster: De sajnos a reklám akkor is reklám... Valamint az ellenreklám is reklám! Ha egy ilyen levélre válaszolsz, ezzel a feladó máris elért valamit: tudhatja, hogy felfigyeltek rá. Ne add meg neki ezt az örömöt...:)
  • Ha válaszüzenetet írsz, mindenképpen foglald össze vagy idézz annyit az eredetiből, hogy érthető legyen a válaszod. Különösen a UseNet esetében lényeges ez, mivel ott olyan az üzenetek elosztása, hogy előfordulhat: valaki a válaszodat olvassa előbb, mint az erdetit. Jó, ha képbe helyezed olvasóidat - de ne idézd be az egészet!
  • Újra hangúlyozzuk, hogy igen célszerű egy signature file léte, amit az üzeneteidhez csatolhatsz. Csak és kizárólag így tudod bebiztosítani azt, hogy bármilyen program is nyirbálja meg a fejlécinformációkat, az olvasóid még mindig rádtalálhatnak.
  • Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett. Tévedésből személyes üzenetet küldhetsz egy helyett sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az, ha válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply" helyett. (Fordító megjegyzése: Kellő óvatossággal ez utóbbitól el lehet tekinteni.)
  • (Fordító megjegyzése: Ezt a pontot jelentősen lerövidítettem. A lényeg az, hogy ne küldjünk automata (vacation, non-delivery stb.) üzeneteket levelezési listákra)
  • Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti címzettnek és a listának ill. csoportnak is.
  • Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán. Ha olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor érdemes a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a listára.
  • Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál dühödt leveleket és ne válaszoljál ilyenekre.
  • Ne küldjél olyan válaszokat, amelyek csak gratulálnak egy másik válaszhoz. (Fordító megjegyzése: Ezt személyes levélben teheted meg, ha úgy érzed, tényleg fontos)
  • Légy óvatos a fixpontos betűkkel és a rajzokkal. Ezeket egy másik rendszer - vagy akár ugyanazon rendszer egy másik programja - másképpen jelenítheti meg, mint a te szoftvered.
  • Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája igen széles érdeklődési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat jelenthet, akik életstílusban, vallásban, és kultúrában is jelentősen eltérhetnek. Ne küldjél olyan üzeneteket egy listára/csoportba - ha annak nézőpontja valamiért nem egyezik a tiéddel - ami csak annyit közöl, hogy az ő álláspontjukat bántónak érzed.
  • Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következményei is lehetnek. Az általad megkérdőjelezhetőnek érzett üzenetek kiszűrésére (filter) vannak programok.

3.1.2 Alapelvek levelezési listákhoz

A létező levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról sokféleképpen találhatsz információkat a Net-en. Természetesen ezen információk mellett szükséged lesz a helyi illetőségűekre is; milyen szabályok vonatkoznak a levelezési listákhoz való csatlakozásra és a postázásra. Általában jobb, ha először a szűkebb környezetben kutatsz információ után és csak utána kezdesz az Interneten kutatni. Mindenesetre a news.answers hírcsoportban rendszeresen megjelenik egy lista a levelezési listákról és a csatlakozásról. Bármilyen témában keresel levelezési listát, ez felbecsülhetetlen értékű segítséget jelenthet. Válogatott bibliográfiánkban a [9,13,15]-ös anyagokból is tájékozódhatsz. Persze úgyis naponta jönnek létre és szűnnek meg listák - semmin se csodálkozz!

  • A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket a megfelelő címre küldjed. Néhány szoftver ugyan megkísérli kiszűrni a listára küldött ilyen típusú üzeneteket, de ezek sem mindenhatóak. A te felelősséged megtanulni a levelezési listák működését és a megfelelő levelet a megfelelő címre küldeni. Nagyon sok lista működtet egy "-request" alias-t a fel-le iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. (Fordító megjegyzése: ezt a mondatot csak akkor fogod megérteni, ha már elkezted megtanulni a fent emlegettt működést) Mindig légy tisztában annak a listának a szabályaival, melyre előfizetsz!
  • Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat.
  • Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. A rendszergazdád sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak akkor szabad elküldened az üzenetedet, ha már bizonyos vagy benne, hogy szeretnéd, hogy megjelenjen. Utólag hiába írsz egy levelet ugyanoda, hogy "bocsi, vicc volt", az nem old meg semmit...
  • Igen sok levelezőprogram rendelkezik reply funkcióval. Ez kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési listáknál. Amikor listán jöttt üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld meg a Reply-To: mezőt. Gyakorta a lista címe az, azaz a válaszod a lista összes tagjának megy.
  • Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy listára, ha egy Uniform Resource Locator (URL) [http, ftp, gopher, stb...] is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd elküldeni a file-t, akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell követned. Ha ezeket nem ismered, kérdezd meg (a listán természetesen) !
  • Fontold meg a leiratkozást vagy a "nomail" opció bekapcsolását (ahol lehet) ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet. (Fordító megjegyzése: A leglanyhább lista is robbanhat hirtelen, tehát ezt minden egyes listával meg kell tegyed hosszabb távollét előtt!) (Persze a Továbbfordítónak ehhez is van hozzáfűznivalója: A "hosszabb idő" nagyon relatív: volt egyszer egy levelezőlista, melyen én is sokat írtam. Tulajdonképpen azt hiszem én voltam az egyik "legtermékenyebb" levelező, pár másik sráccal egyetemben. Egyik nap nagyon belendültünk, és zsinórban írtuk a leveleket. Mire elküldtük az egyiket, már jött is a válasz rá, amire válaszolni kellett, miközben... sejthetitek... Szóval kora délután áthelyeztem székhelyemet egy ötszáz méterrel távolabbi épületbe. Mire átértem (nem vagyok egy lassú gyalogló), 93 új levelem volt...)
  • Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor, ha azok közel azonos témájúak, kérj elnézést a cross-posting miatt.
  • Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy összegzést és azt küld el a listára. Ez semmi esetre se az összes válasz egyszerű egymásutánja legyen, hanem egy gondos összegzés. (Fordító megjegyzése: Felmerülhet a kérdés, hogy mégis miért tedd ezt meg. A válasz az Internet alapfilozófiája maga: segíts másokon, és rajtad is segítenek. Ha valakik megválaszolták egy kérdésedet, akkor megtehetsz annyit viszonzásképpen, hogy az így megszerzett tudást megosztod másokkal)
  • Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne küldj ide üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább szélesebb közönségnek. Teljesen jogosan fognak fenékberúgni utána!
  • Ha vitába keveredsz, a megbeszélést az adott témáról illik folytatni, nem pedig az adott személyekről. (Hamster: Ez alapvető viselkedési szabály, ezért természetesen léptem-nyomon megszegik.)

3.1.3 Alapelvek a UseNet (News) használatához

A UseNet egy világméretű eloszott rendszer, mely a legkülönfélébb témákban való kommunikációra ad lehetőséget. A rendszer hierarchikus, a legfelsőbb szinten a következő témák vannak: sci - tudományos; comp - számítógépes; news - magáról a UseNetről; rec - szórakozás, hobbi; soc - szociális; talk - bő lére eresztett, soha véget nem érő beszélgetések (pl. politika); biz - üzleti; alt - bármi egyéb. Az alt főcsoportba tartozó csoportok olyan értelemben is alternatívok, hogy a létrehozásuk nem megy keresztül ugyanazokon a lépéseken, mint a többi főcsoportbelieké. Vannak még helyi főcsoportok, széles körben terjesztettek, mint a bionet, és a saját szervezetednek is meglehetnek a maga csoportjai. Nemrégiben egy "humanities" főcsoport is létrejött, és várhatóak továbbiak is. A bibliográfiánk [2,8,22,23]-as anyagait érdemes a témában elolvasni.

  • A UseNet szójárásában a "Posting" (postázás) egy új vagy válasz cikk postázását jelenti egy csoportba. A "Cross-posting" kifejezést arra használják, ha valaki egy cikket több csoportba küldött el. Ha ezt vagy a Followup-To: mezőt is használjuk, akkor ezt feltétlenül említsük meg a cikkünkben. Az olvasók általában azt feltételezik, hogy egy üzenet egy csoportba lett postázva, és a "follow-up" ebbe a csoportba kerül. A fejléc említett mezője megváltoztathatja ezt. (A fordító megjegyzése: A "follow-up" a válaszcikk neve, a válaszként írt magánlevelet "Reply" néven emlegetik. A Followup-To: azt a csoportot adja meg, ahová a válaszcikkek kerülnek.)
  • Mielőtt elküldenél egy témában egy cikket, olvasd el az abban a témában írott cikkeket. (Ezt thread-nek nevezzük) Ne küldjél "Egyetértek" vagy hasonló tartalmú üzeneteket, melyek tartalma pusztán arra korlátozódik, hogy egyetértesz valamely korábbi cikkel, kivéve, ha kifejezetten erre kérnek, például szavazás esetén. Egy follow-up cikknek mindig hosszabbnak kell lennie az előző levelekből vett idézeteknél. (Fordító megjegyzése: Apró pontosítás: Egy cikk és rá adott válaszcikkek összességét nevezünk thread-nek.)
  • Levélben (reply) írd meg válaszod, ha csak egy embernek szánod azt. Légy tudatában annak, hogy a News-t a világon mindenütt olvashatják, és a legtöbb embert NEM érdekel egy privát válasz. Ugyanakkor ne habozzál postázni, ha olyasmi mondandód van, ami az Internet széles olvasóközönségét érdekelheti.
  • Ellenőrizd le a fejléc "Distribution:" mezőjét, de ne bízz benne. A News meglehetősen bonyolult terjesztése miatt a Distribution: mező megbízhatatlan. Ha olyasvalamit írsz, ami csak kisszámú embert érdekelhet, akkor használj egy megfelelő Distribution: mezőt; ezzel megkísérled az elosztást ezekre az emberekre korlátozni. Pélául állítsd be "hu"-ra ezt a mezőt, ha csak magyarokat érdeklő cikket postázol.
  • Ha úgy érzed, hogy egy cikk több hírcsoportba való, akkor mindenképpen CROSSPOST-tal küldd el a cikkedet ahelyett, hogy különálló üzenetekben küldenéd el. Általában csak 5-6 csoportnak lesz eléggé hasonló témája. (Fordító megjegyzése: Ez a pont ritkán alkalmazandó!! RENDKíVÜL nyomós okodnak kell lennie ahhoz, hogy akár két csoportba is postázzál!!)
  • Kísérelj meg először a hagyományos ismeretforrásokból (kézikönyvek, újságok, help file-ok) meríteni, mielőtt egy kérdést postáznál. Ha ezekben megtalálható kérdést teszel fel, akkor mogorva RTFM (Read the fine manual - noha az f betű egy sokkal durvább szót jelölt eredetileg) üzeneteket kapsz csak viszonzásképpen. (Fordító megjegyzése: Ez is csak a józan ész határáig érvényes. Tényleg olvassd el a kézikönyvet, de ne áldozz éveket valaminek a kutatására - végülis az Internet egyik haszna, hogy olyanok, akik ezt megtették, megosztják veled tudásodat.)
  • Bár van néhány hírcsoport, melyek kifejezetten hirdetésre vannak kitalálva, a témától eltérő (off-topic, junkmail) hirdetések egészen egyszerűen bűnözésnek számítanak a legtöbb csoportban. Ha egy hirdetést minden egyes hírcsoportba elküldesz, akkor szinte biztosan búcsút mondhatsz hálózati elérésednek.
  • Ha felfedezel egy hibát a cikkedben, akkor kíséreld meg minél hamarabb törölni (cancel) azt. (Fordító megjegyzése: A törlés is csak egy üzenet, mint minden más. Nem bízhatsz igazán abban, hogy senki sem fogja a cikkedet olvasni. Célszerű egy második, helyes cikket is küldeni, amelyben elnézést is kérsz az előző hibájáért. Itt is célszerű józanul elbírálni a dolgot: a hiba alatt nem nyelvtani, gépelési stb. - vagyis apró, lényegtelen - hibát, hanem a lényeget érintő hibára gondolunk.)
  • MEG SE próbáld más cikkét törölni (cancel). Lépj kapcsolatba rendszergazdáddal, ha nem tudod, hogy hogyan kell saját cikkedet törölni vagy ha valamilyen más postázás (pl. lánc levél) törlést kíván.
  • Ha postáztál valamit, és nem látod viszont azonnal, ne hidd rögtön azt, hogy valami nem működött, és ne postázd azonnal újra.
  • Néhány csoport megengedi (néhány pedig ezért van), hogy olyan cikkek is belekerüljenek, amelyek mondanivalója erősen megkérdőjelezhető, ugyanakkor semmilyen garancia nincs arra, hogy a csoport többi olvasója is ugyanúgy elfogadja az anyagot, mint te. Használd a Rot13 szoftvert, ami 13 karakterrel eltol minden egyes karaktert, hogy ne bántsál meg senkit. (Fordító megjegyzése: Ez sok szoftverbe be van építve) (Hamster: Nem tudom, nekem teljesen furcsa ez a "mondom, de mégse mondom, nem baj, ha úgyis mindenki érti, hátha azt hiszik majd, hogy félreértettek"-hozzáállás. Pont olyan, mint amikor az angol nyelvű tévéadásokban a "f*ck" szót kisípolják... úgyis mindenki tudja, hogy mit mondanak akkor ott, csak így sokkal feltünőbb, egyébként talán észre se vennék...)
  • Ha olyan üzenetet írsz egy könyveket vagy filmeket tárgyaló csoportba, amely lényeges titkot tár fel, akkor célszerű a "Spoiler" szót tenni a Subject: sorba. Üthetsz egy pár Enter-t a cikk elejére, hogy eltüntesd szem elöl a cikket, vagy használhatod az előbb említett Rot13 módszert. (Fordító megjegyzése: A számítógépes játékok is ez a kategória. Esetleg tarthatunk atól, hogy nem mindenki tudja a Rot13-at dekódolni, és az üres sorok mellett döntünk. Ilyenkor érdemes nemcsak a Subject sorba beírni, hogy Spoiler, hanem a cikk első sorába is beírni ezt, hogy aki ránéz a cikkre az ne csak üres sorokat lásson)
  • Ugyan a cikkek illetéktelen megpiszkálása, megváltoztatása a szabályokkal ellentétes, mégis megtörténik. Ez ellen megfelelő szoftverrel - mint például a PGP - védekezhetünk.
  • Az anonim postázás bizonyos csoportok esetében elfogadott, másokban nem. (Fordító megjegyzése: az anonimitást legtöbbször olyankor használjuk, ha elfogadható, de személyünkre valamiért hátrányos cikket szeretnénk közzétenni.)
  • Ha moderált csoportba postázol, akkor számolnod kell egy kis késdelemmel. A moderátor meg is változtathatja a Subject sorodat, hogy valamelyik thread-be illeszkedjen.
  • Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál dühödt leveleket és ne válaszoljál ilyenekre.

3.2 Alapelvek adminisztrátoroknak

3.2.1 Általános témák

  • Legyenek egyértelműek a feliratkozás szabályai a levelezési listákra és a UseNet csoportokra.
  • Legyenek tiszták a postázás szabályai - a disclaimer-ek .sig-beli szerepeltetését is beleértve - a levelezési listákba és a UseNet csoportokba.
  • Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket, stb)
  • Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat.
  • Ügyelj rendszered egészségére!
  • Gondold át, hogy milyen hosszan őrződ meg a rendszer naplófile-jait, és döntésed eredményét tedd közzé. (Hamster: Persze, hadd tudja mindenki, hogy mennyi idő után nyugodhat meg: már sosem fog disznósaga kiderülni...)

3.2.2 Levelezési listák

  • A levelezési listák legyenek naprakészek, hogy elkerüld a "bouncing mail" problémát. (Fordító megjegyzése: Bocs, de ezt én sem értem... Azt akarja mondani, hogy a levelek ne pattanjanak vissza a feladónak. De mi köze ennek az "up to date" levéshez?) (Hamster: Lehet, hogy arra gondol, hogy a nemlétező userek tűnjenek el a címlistából, ne menjenek felesleges levelek az irányukba)
  • Segíts a listatulajdonosoknak problémák megoldásában! (Például add meg egy jó magas híd vagy mély szakadék "földrajzi paramétereit", ha már minden reményt feladtak...)
  • Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról és leállásokról.
  • Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és adminisztrációs levelekhez.
  • A mail gateway-eid működjenek simán.

3.2.3 UseNet

  • Tedd közzé, hogy milyen feed-et kapsz. Ha ez nem teljes, lehet, hogy lesz, aki tudni szeretné, hogy miért nem.
  • Rengetegféle hírolvasó szoftver van, ezek hibájáért lehet, hogy a newsserver-t fogják hibáztatni.
  • Tiszteld és teljesítsd azonnal felhasználóid saját cikkük vagy más helytelen (pl. lánclevél) küldeményük törlésére vonatkozó kérését. (Fordító megjegyzése: Hallgass a józan észre. Nem arra gondolunk, hogy az egyes embereket zavaró cikkeket töröld ki, hanem a széles körben elfogadott szabályokkal ellentétesekre, melyek leggyakoribb esetei a sok csoportra kiterjedő hirdetések és a lánc levelek.)
  • Legyenek "Usenet", "Netnews", "News" alias-aid, és gondoskodj arról, hogy valaki olvassa az ide érkező leveleket.

3.3 Alapelvek moderátoroknak

3.3.1 Általános útmutató

  • Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai (GYIK ill. FAQ) rendszeres időközönként postázásra kerüljenek. Szerepeljen ebben egy útmutató a cikkekről/üzenetekről. Ha nem te vagy a GYIK fenntartója, akkor gondoskodj arról, hogy ő(k) beleveszi(k) ezeket abba.
  • Legyen egy jó üdvözlő (welcome) file-od, amelyben információk vannak a fel/leiratkozásról. Nem hátrány, ha ezt mindenkihez el is juttatod. (Persze a szándék a fontos; ha az asztalod fiókjában van egy ilyen fájl egy lemezen, már az is haladás...)
  • A hírcsoportok céljait (charter), iránymutatásait rendszeresen kell postázni.
  • A hírcsoportok/levelezési listák legyenek naprakészek. Alakíts ki egy menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed, ha szabadságra mész vagy más egyéb ok miatt nem tudsz Net-hez jutni.
4.0 Információs szolgáltatások (Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet, irc)

Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt a Hálózat néhány új szolgáltatás nyomán. Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User Dimensions (MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a legfontosabbak. De ne feledkezzünk meg az iRC-ről (Internet Relay Chat) sem, ez egyfajta valósidejű tömegcsevegés. Noha egyre nagyobb az esély, hogy megtaláljad azt, amit keresel, a "Vevő védd magad" (Caveat Emptor) elv érvényben marad. (Hamster: Ennek a mondatnak ugyan nem volt sok értelme, de jól hangzik. A megfejtést Küldjétek be felbélyegezett e-mailben, ne felejtsétek ráírni: "Vigyázat, robban!"...) Fentebbiekről részletesebben válogatott bibliográfiánk [14,28]-as számú anyagaiban olvashatsz.

4.1 Alapelvek felhasználóknak

4.1.1 Általános útmutató

  • Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó szabályokat is. Az információ lehet ingyenes, de lehet, hogy nem az - ennek jó, ha utánanézel. (Hamster: Éppen ezért ne anyázzál, ha olyan site-ot találsz, mely csak fizetés ellenében nyújt valamilyen szolgáltatást, pl. szexképek cseréjét. Mindenkinek meg kell valamiből élnie. Ne rontsd más boltját...:)
  • Ha egy szolgáltatással probléma van, először mindig saját portádon kell körülnézni. Ellenőrizd (vagy ellenőriztesd) a file-, szoftver-, és hálózati beállításokat, stb. Mindenképpen tedd ezt meg, mielőtt arra gondolsz, hogy a szolgáltató oldalán van a hiba és/vagy a szolgáltatót hibáztatnád érte. (Nem azért, hogy őt megkíméld, hanem mert különben neked lesz égő a dolog, és nem lesz többé becsületed előttük.)
  • Vannak ugyan konvenciók a használt filetípusokra, de ne építs arra, hogy ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc" file nem feltétlenül Word file.
  • Maguk a szolgálatások is követnek bizonyos konvenciókat, mint a www.xyz.com. Miközben ezek ismerete hasznos, nem bölcs erre építeni.
  • Ismerd a saját rendszeredben a filenevek használatát.
  • Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlő konvencióit. Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a könyvtárhierarchia tetején egy README file-t, ami a rendelkezésre álló file-okról szól. Viszont nem feltételezheted azt, hogy ezek pontosak és/vagy naprakészek. (Hamster: Ki ne találkozott volna már olyan üzenettel, hogy "a README file legutolsó frissítése: " és utána J.F. Kennedy elnök meggyilkolásának dátuma...)
  • Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy az pontos vagy naprakész. Az új technológiák lehetővé teszik bárkinek, hogy publikáljon, de az ezzel járó felelősséget még nem tanulta meg mindenki.
  • Tudod már, de fontossága miatt megismételjük: hacsak nem használsz titkosító és eredetiséget biztosító programokat, bármilyen információ amit az Internet-en továbbítasz "szabad préda". Aki akarja, megszerezheti, akár meg is változtathatja.
  • Minthogy az Internet világméretű, találhatsz olyan információs szolgáltatást, amely gyökeresen eltérő kultúr- és szokáskörből ered. Amit te bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen elfogadott lehet. Legyél nyílt a világ felé! (...illetve jól nézd meg, hogy milyen társaságba keveredsz, és sok kellemetlen meglepetéstől megkímélheted magadat)
  • Ha egy népszerű site-ról szeretnél információt, akkor nézzd meg, nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ha van ilyen, és ott van hozzád közelebbi mirror, használd azt.
  • Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik személynek szánt file-t helyezz el ott. Ezt egyszerűen szemetelésnek tartják, és általában nem elfogadott viselkedésforma. (Hamster: Gondoljad el, hogyan éreznéd magad, ha a maffia rendszeresen a te garázsodba rejtené razziák előtt a kábítószert, aztán a veszély elmúltával feltörnék azt, és elvinnék az "árut"... )
  • Ha problémád támad egy site-al, és ott segítséget kérsz, minél több információt adj meg a probléma körülményeiről. Ezzel nekik is segítesz, hogy lokalizálhassák a hibát.
  • Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint fordulj a helyi adminhoz, hogy megismerd az ide vonatkozó helyi szabályokat. Például hogy lehet-e egyátalán ilyet tenned...
  • Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerű site-okat, segítsd elosztani a terhelést, csúcsidőn kívül lépjél be.

4.1.2 Útmutató valósidejű interaktív szolgáltatásokhoz (MUD-ok, MOO-k, iRC)

  • Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog először figyelni egy ideig, hogy a csoport hangulatát, szokásait kiismerjed.
  • Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy csatornán. Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés bőven elég. Nem elfogadott viselkedés, ha a szoftvered automatikáját arra használod, hogy mindenkit üdvözöljön.
  • Figyelmeztesd a résztvevőket ha nagyobb mennyiségű információt szeretnél velük megosztani. Ha mindenki egyetért vele, akkor mehet. Enélkül azonban súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni - akárcsak levélben.
  • Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled. Ha kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet küldjél egy ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen elfoglalt lehet vagy egészen egyszerűen nem akar veled beszélgetni.
  • Tiszteld az adott csoport szokásait. Nézz körül bemutatkozó anyagokért. Ezek egy ftp site-on is lehetnek.
  • Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudonevet vagy hasonlót használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát. Még ha esetleg jóbarátok is vagytok, akkor is udvariasabb ezt a becenevet használni. Egyáltalán ne használd a valódi nevét on-line engedély nélkül.

4.2 Alapelvek adminisztrátoroknak

4.2.1 Általános útmutató

  • Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem. (És hogy mennyiért... oops:)
  • Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak.
  • Az információk, külösen a README-k, legyenek naprakészek. A README-ket sima ASCII file-ként szolgáltasd, ne indulj ki abból, hogy úgyis mindenki el tud egy WinWord dokumentumot olvasni. Lehet, hogy akkor inkább már nem is akarják elolvasni...
  • Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd azt közzé. Mellékeljél egy mirror-okra vonatkozó copyright dokumentumot. Ha ismered az update menetrendjüket, azt is célszerű közzétenni.
  • Világos és érthető magyarázószövegeket, README-ket, FAQ-kat készítsél, különben sok pontosítást kérő levelet fogsz kapni, és kisvártatva ínhüvelygyulladásod lesz ezek megválaszolásától.
  • Gondoskodj arról, hogy a népszerű (és nagymennyiségű) információnak elegendő sávszélesség jusson. (Hamster: persze, adjál jó nagy priorítást az ftpd-nek, hogy még a síma local userek se tudjanak interaktívan bejutni?)
  • Használd a filenév konvenciókat: .txt ascii szövegnek; .html vagy .htm HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document Format-nek; .sgml or .sgm SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható file-oknak stb.
  • Letöltésre szánt file-ok nevének első nyolc karakterét próbáld meg különöbözővé tenni, ugyanis sok DOS-alapú program csak ennyit képes kezelni a filenevekből. (Letöltéskor ha sok olyan file van, melyek neveinél az első 8 betű azonos, és csak utána van különbség, a sorban későbbi állományok felülírják a korábbiakat. Igen komoly infarktus-rizikófaktor.)
  • Amikor információt szolgáltatsz, legyen abban valami egyedi. Kerüld el az olyan szolgáltatás indítását, mely csak más szolgáltatókra mutat. Ne csinálj olyan homepage-et, amely csak linkek sokaságából áll. Pont erre valók a keresőgépek...
  • Ne mutass más site-okra mielőtt engedélyt kérnél. (Fordító megjegyzése: Ez mostanra kicsit elavult, de még mindig nem árthat informálni a túloldalt) (Hamster: legalábbis ne csinálj más emberek címeire "mailto:"-kat, mert hamar meg fog csappanni népszerűséged...:)
  • Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és megvalósítást jelent, hanem karbantartást is. (Hamster: Ez igaz, tényleg elég égő, ha pl. egy website-on a linkek 80%-a nem működik. Pedig ha annyi pénzem lenne, mint ahány ilyen oldalt láttam, akkor már rég saját 100mbit/s-es vonalam lenne otthon... Ha valamilyen okból nem tudod a karbantartást vállalni, legalább jelezzed ezt a felhasználó felé! Persze ez nem változtat a dolog fekvésén...:)
  • Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató szervezet szabályainak. (Hamster: égő egy keresztény oktatási szervezet szerverén szexsite-ot nyitni...)
  • Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával. Nem feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy klienssel ellenőriztél. Viszont fel kell tételezned, hogy lesz, aki egyszerűbb lehetőségekkel és klienssel rendelkezik csak - tehát ne tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak grafikus terminálról (GUI) lehessen használni.
  • Legyen egységes külleme az információdnak.
  • Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz.
  • Mondd el felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tőlük összegyűjtött információval, mint pl. a WWW-ről adott véleményük. Figyelmeztetned kell az embereket, ha közzé akarsz tenni ebből bármit, akárcsak passszívan, a többi felhasználó számára láthatóan.
  • A felhasználói információ szolgáltatásokra (mint pl. egy homepage) vontakozó szabályaid legyenek ismertek!
5.0 Válogatott bibliográfia

Ez a dokumentum túlnyomórészt a következő műveken alapul. Ami konkrétan ezekben a művekben nem található meg, az az IETF-RUN munkacsoport tapasztalatán alapul.

(Hamster: A következő címek némelyike mellett URL-ek is szerepelnek. Látszólag jó ötletnek tűnik, hogy ezek működő linkek legyenek, de ellenenőrzési és karbantartási szempontok miatt ettől mégis eltekintettem...)

[1] Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail Style", New York: Addison-Wesley, 1994.

[2] "Answers to Frequently Asked Questions about Usenet" Original author: [email protected] (Jerry Schwarz) Maintained by: [email protected] (Mark Moraes) Archive-name: usenet-faq/part1

[3] Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of Internet", at: <URL://http://www.isoc.org/proceedings/ conduct/cerf-Aug-draft.html>

[4] Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New York: McGraw-Hill, 1994.

[5] "Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette" Original author: [email protected] (Brad Templeton) Maintained by: [email protected] (Mark Moraes) Archive-name: emily-postnews/part1

[6] Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet", Cambridge, Mass., MIT Press, 1994.

[7] "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from the US house of Representatives gopher, at: <URL:gopher://gopher.house.gov:70/OF-1%3a208%3aInternet %20Etiquette>

[8] How to find the right place to post (FAQ) by [email protected] (Aliza R. Panitz) Archive-name: finding-groups/general

[9] Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors: Evolution of Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA VII, Usenix, November 1-5, 1993, pp. 9-16. <URL: ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ps or horses.ascii>

[10] Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide : Hands-on Global Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley, 1994.

[11] Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips", <ftp://ftp.temple.edu/pub/info/help-net/netiquette.infohn>

[12] Internet Activities Board, "Ethics and the Internet", RFC 1087, IAB, January 1989. <URL: ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1087.txt>

[13] Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A Beginner's Guide", Netiquette information is spread through the chapters of this work. 3rd ed. Englewood Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994.

[14] Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide to our World Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet, Northwest Academic Computing Consortium, 1993.

[15] Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and Catalog", Sebastopol, CA, O'Reilly & Associates, 1992.

[16] Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for Information Professionals: a basic guide to Internet networking technology", Westport, CT, Meckler, 1993.

[17] LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion", Chapter 3 "Communicating with People", pp 41-74. Reading, MA, Addison-Wesley, 1993.

[18] Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI International Business Intelligence Program, Scan No. 2109. March, 1993. <URL: gopher://gopher.well.sf.ca.us:70/00/Communications/ surf-wild>

[19] Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or Searching for Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC 1402, January 1993. <URL: ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1402.txt>

[20] Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by Owe Rasmussen. Edition 1.1b, February 28, 1993. <URL: http://www.kei.com/irc/IRCprimer1.1.txt>

[21] Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction", Version 2.0.3. Revised May 15, 1993. <URL: gopher://nysernet.org:70/00/ftp%20archives/ pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt> <URL: ftp://ftp.nysernet.org/pub/resources/guides/ surfing.2.0.3.txt>

[22] "A Primer on How to Work With the Usenet Community" Original author: [email protected] (Chuq Von Rospach) Maintained by: [email protected] (Mark Moraes) Archive-name: usenet-primer/part1

[23] Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and Netiquette", September 3, 1992. <URL: http://www.fau.edu/rinaldi/net/index.htm>

[24] "Rules for posting to Usenet" Original author: [email protected] (Gene Spafford) Maintained by: [email protected] (Mark Moraes) Archive-name: posting-rules/part1

[25] Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books, 1994?.

[26] Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the Internet", ISSN 1201-0758.

[27] Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of Information Resources, EDO-IR-92-7. September, 1992. <URL: gopher://nic.merit.edu:7043/00/introducing. the.internet/internet.basics.eric-digest> <URL: gopher://vega.lib.ncsu.edu:70/00/library/ reference/guides/tennet>

[28] Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users and providers", New York, McGraw-Hill, 1995.

6.0 Biztonsági meggondolások

Ebben a dokumentumban nem tárgyalunk biztonsági témákat. (Úgyse értenénk, másrészt meg akkor olyan hosszú lenne a file, hogy két héten keresztül töltődne le...)

7.0 A szerző(k) címe(i)
Eredeti változat:
Sally Hambridge
Intel Corporation
2880 Northwestern Parkway
SC3-15 Santa Clara, CA 95052
Phone: 408-765-2931 Fax: 408-765-3679
EMail: [email protected]
A fordító címe:
Négyesi Károly
Budapest P.o.box 503 H-1462
Hungary
Email: [email protected]
A továbbfordító címe:
(komolyan azt hitted, hogy ideírom?)
(különben is, rám nem vonatkoznak szabályok:)
(...meg mi értelme van így a neten egy snailmail címnek?)
(Hmmm, I just love brackets...)

Azért amennyit tudni szabad rólam:
Varga Ákos Endre
Email: mailto:[email protected]
HamPage: http://www.netweb.hu/~hamster/

Az oldal 0.00026702880859375 másodperc alatt generálódott.

  Cégadatok  |   Felhasználási feltételek  |   Adatvédelem  |   Általános Fórum Szabályzat  |   Médiaajánlat  |   Segítség
  Netboard Bt. © 2001-2013. E-mail