Ez a Sony tévé probléma tényleg érdekes, de én meg nem mondom teljes bizonyossággal, hogy kinek a hibája.
Az tény, hogy az AH megoldotta, hogy jó legyen az EPG DVB-T-n.
Az is tény, hogy a kábeles DVB-C adást közvetlenül fogva az EPG ugyanolyan rossz, mint a DVB-T-n volt korábban.
Erre van egy megoldás, ha a szolgáltatók nem lépnek az AH-hoz hasonlóan. Azt mondják az országot át kell állítani Magyarországról Németországra, de magyar nyelvű menüvel, és akkor tökéletes lesz az EPG is a Sony tévén.
Ez kicsit olyannak tűnik, mint a régi időkben, hogy a gyártók nem voltak tisztában azzal, hogy milyen rendszer van nálunk. Lásd egykori SECAM / PAL probléma hasonló megoldása.
Más LCD tévénél is hallottam már, talán Philips, hogy más országra kellett hangolni a tökéletes vételhez, hangoláshoz.
Ezt a Sony tévét meg kicsit hamarabb gyártották, mint egyáltalán a hivatalos MinDigTV beindult. Ettől még esetleg tudhatták volna a gyártók, hogy az majd milyen lesz. Pláne, hogy szabványosnak is lenni kell.
A MinDigTV honlaja szerint az EPG az EN 300 468 ETSI szabvány 2. melléklete szerinti vezérlőkaraktereket tartalmazza. Ezzel jó lett a Sony. Csak azt nem tudom, hogy azelőtt mi volt, mert ott meg pont arra panaszkodtak, hogy a Sony jó lett ugyan ettől, de egyes számítógépes programoknál meg nem, sőt romlott a helyzet.
A defihu #4942 felsorolásához meg annyit, hogy igen, ilyennek kellene lennie, meg ilyen is volt nekem is korábban, ha ezek szerint jelek nélkül is nem automatikusan.
A problémám éppen az volt, hogy a 4:3 adás nem a két szélén fekete csíkkal jelent meg, ahogy nekem jó, hanem teljes képernyőn csík nélkül, de következésképpen torzítva. (Pl. az Este hírnűsor.)
Tegnap csak átvillantottam, sok időm nem volt erre. Valami magyar film ment az m1-en teljes képernyőn, de nem tűnt torznak.
Az IPTV-vel összehasonlító A-B teszt nem igazán egyszerű, mert a bemenetváltás bűn hosszú ideig tart a Sonynál, és a film már rég nem ott tart.
A (szubjektív) minőségromlás a nagyításból ered. Nem hiszem, hogy ezt magyarázni kellene.
Értem az MTV és a kábelszolgáltatók gondolatmenetét az állítólag esetleg viszonylag nagy számban előfodulható úgynevezett régi tévékkel kapcsolatban.
Mindazonáltal már 1990-ben olyan tévém volt, ami kezelte a Palplust (itthon vásárolt ITT Nokia) és az 1998-ban vett Sony 4:3-as tévém is vidáman kezeli a 4:3 és 16:9 közötti váltást, vagy kapcsolójelre, vagy pedig távirányítóra reagálva. Ugyanakkor vásárolt gagyi Orion márkájú 51 centis tévé detto. Azóta vett tévéim mindegyike tud 16:9-es üzemmódot. Vagy nyújtanak vagy összenyomnak, ahogy azt kell.
Ha hinnék az összeesküvés elméletekben, akkor azt mondanám, hogy a szükséges és elvárt technikai fejlődést az érdekeltek megpróbálják összekötni azzal, hogy a mostaninál drágább müsortovábbítási megoldások felé tereljék a fogyasztókat. Rendes szélesvásznat akarsz nézni? Fizess elő kiváló digitális kábeltévé szolgáltatásunkra, melyet az analóghoz képest alig több mint dupla áron tudunk neked nyújtani.
Esetleg ruházz be antennába és DVB-T vevőbe. Vagy szerződj egy műholdas szolgáltatóval.
Na mindegy. A jelenlegi felállásban van egy olyan réteg (analóg vétel, 10 éves vagy annál fiatalabb tévé) akinek ezek az egyébként üdvözlendő technikai változások gyakorlatilag semmi előnnyel nem járnak.
Kicsit csalódott vagyok, mert megint pénzt kell majd költenem, azt meg nem nagyon szeretek...
Nagyon jó volt, köszönöm, végre egy egyszerű és átlátható információ, és szerintem ebből azok is megértik, akik eddig nem.
Egy kérdésem azért van:
SD analógnál az 525 sorban benne van a fekete csík is, SD digitálisnál anamorf lesz, tehát 525 értékes sor jön. Jól értelmezem?
dolgozunk rajta, még hiányzik egy láncszem (16:9-es CCD-k beszerelése bizonyos kamerákba, folyamatban van). Utána lehet majd arculatot váltani és átállni.
kérdés, hogy mi a minőségromlás. Miután nagyon sok műsor a régi technika miatt eleve letterboxos 16:9-ben készül, így az már további minőségromlás nélkül jut el a tévékhez. A 16:9-es tévék pedig legalább oldalarány helyesen tudják megjeleníteni a képet. A 16:9-es tévék gyakorlatilag mind tudják kezelni a WSS-t. Azaz szükséges és indkolot a kapcsolójel.
Kényelmi szolgáltatás ha úgy tetszik, nem a 16:9-es tévének kell kitalálnia, hogy zoomolhat vagy sem, hanem a WSS mondja meg neki.
"Jelen pillanatban nincs analóg megoldás arra, hogy szélesvásznú műsorokat minőségromlás nélkül nézzen az, akinek 16:9-es tévéje van."
Van, csak Magyarországon nem célszerű bevezetni, ugyanis a nálunk eladott hagyományos CRT készülékek többnyire nem alkalmasak a WSS fogadására és az eltérítés megváltoztatására. Így aztán tojásfejeket néznének azok, akiknek nem 16:9-es tévéjük van és a készülékük nem alkalmas a szélesvásznú üzemmódra.
Az átviteli sávszélesség korlátozza. Az analóg tévé sorirányban 420 pont felbontású, 5 MHz a videojel. Akár 4:3-as. akár 16:9-es képet nézek.
földfelszíni WayteQ MovieBox CX, Trust AfaTech iT9135BDA (USB),
RTL2832U + DVB-T (Thomson),
Telekom kábel IPTV (...)
(már csak a monitor katódsugárcsöves) TV: egy Bravia és egy Philips (de az is kínai...)
Összefoglalom nektek segítségképp azt, hogy mi lesz majd a folyamat végeredménye:
(1)
SD - vagy a normál felbontású ANALÓG földi vagy kábeltévés adásban:
Normál, 4:3-as tévén
4:3-as anyagok -> teljes képernyő
16:9-es anyagok -> felül és alul fekete csík
LCD, plazma, stb. széles, 16:9-es kijelzőkön:
4:3-as anyagok -> balról-jobbról fekete oszlopok
16:9-es anyagok -> teljes képernyő, a felül-alul csíkos képbe belenagyít
(2)
SD - azaz normál felbontású, DIGITÁLIS műholdas, kábeltévés hálózatokon:
Normál, 4:3-as tévén
4:3-as anyagok -> teljes képernyő
16:9-es anyagok -> a 16:9-es képet összenyomva, alul és felül és alul fekete csíkkal egészíti ki a vevő
LCD, plazma, stb. széles, 16:9-es kijelzőkön:
4:3-as anyagok -> balról-jobbról fekete oszlopok
16:9-es anyagok -> teljes képernyő, a 16:9-es anyagok kihúzva teljes méretre
(3)
HD - azaz nagy felbontású platformok, mint a DVB-T, kábelhálózatok, Hello HD...
Normál, 4:3-as tévén
4:3-as anyagok -> teljes képernyő
16:9-es anyagok -> a 16:9-es képet lekicsinyíti, alul és felül csíkkal egészíti ki a vevő
LCD, plazma, stb. széles, 16:9-es kijelzőkön:
4:3-as anyagok -> balról-jobbról fekete oszlopok
16:9-es anyagok -> teljes képernyő
4:3-as tv-n még nem tudtam megnézni, de 16:9-esen úgy működik, ahogy mondtad, csak én azt hittem, hogy 16:9-es tv-nél 4:3-as adásnál is kitölti a képet, persze az arányok ekkor nem lennének helyesek (kicsit torz lenne a kép).
Szerintem nagyjából úgy kéne működnie, hogy 4:3-as tévén a 4:3-as anyag kitöltse rendesen a képet, a 16:9-es anyag letterboxban jelenjen meg, 16:9-es tévén a 4:3-as anyag pillarboxban (bal- és jobboldalt van fekete csík, nem alul-felül) látszódjon, a 16:9-es anyag pedig kitöltse az egész képernyőt.
Ezek szerint DVB-T-n ez nem működne?
Nekem T-Home TV-n nem müxik sajnos, 4:3-as tévén jó minden, de ha plazmán nézem és a settopboxot is hozzáállítom, akkor nem jó :(, szóval a T-t nem érdekli a WSS-AFD.
Ha jól értem amiről szó van, a 4:3-as adásnál nem a két széléről fog eltűnni a csík, hanem a tetejéről és az aljáról. Magyarul nem kis tévé lesz a nagy közepén, hanem normális 4:3-as kép.
Most ezzel az új jellel ha 4:3-as műsor megy az m1 vagy az m2 HD-n, akkor ki kellene töltenie a képet és el kellene tűnnie a kép két széléről a fekete csíknak?
Ugyanis UPC kábelen és a földi DVB-T-n is hiába próbálgatom, a HD adásoknál nem tűnik el a képernyő két széléről a fekete csík Samsung LCD tv-n.
Az MTV szabványos AFD jelet ad, amit az AH továbbít. Nem gondolom, hogy automatikusan az AH-t kellene megint kritizálni.
AFD-t a világon igen kevés helyen használnak, így nem vagyon biztos benne, hogy a mondatod ("Európa szerte") biztosan megállja a helyét.
És még annyit: a HD adást sugárzó csatornák többsége a gyászkeretet egyszerűen lesz...ja. Skandináv HD csatornák simán gyászkerettel adnak. A vegyes formátum nem csak nálunk fejfájás, de az összes tévétársaságnál. De itthon legalább a vonatkozó szabványok alkalmazásával igyekszünk kezelni a problémát. Az AH is.
Ez érdekes kérdés amiről írsz. Mondjuk én a mai napig nem értem, hogy miért nem lehet úgy adni a jelet, hogy az Európa szerte kapható vevők (MPEG4-es) rendesen működjenek. Miért kell az AH-nak egy olyan rendszert üzemeltetni, ami különbözik minden mástól?
Persze tudom a választ, csak nem akarom leírni.
Egy viszont biztos, ha a Sony Tv-k világszerte jól működnek, akkor nem a Tv-ben van a hiba, hogy Magyarországon nem tökéletes.
Ritkán nézem DVB-T-n az SD adásokat, az IPTV inkább jobb.
Az m2-n a női vízilabdameccs viszont egész jó volt 16:9-ben földi sugárzással.
A napokban nekem is feltűnt, hogy az m1-en az eddigi 4:3 most torzítva és wide-ra széthúzva jelenik meg. A 4:3 nem is választható ki, bár mintha eddig sem lett volna az, vagy csak a 14:9 nem lett volna kiválasztható ezeknél. No mindegy, az eddigi megoldás nekem akkor is jobb volt.
Most itt úgy látom ez inkább csak valami Sony probléma lesz megint, és nem az m1 vagy az AH őrült meg, hogy direkt torzan adnak.
A Sonytól firmware frissítés nem várható. Úgy félnek tőle, mint ördög a tömjéntől. Nem is nagyon adnak ki, vagy ha igen, akkor extra indokolt és ritka esetben, de akkor is csak a szervizben való frissítést engedik hivatalosan.
Ellentétben más márkákkal, mint Philips, Samsung, akik rendre firmware frissítéseket adnak ki, és amely támogatottan bárki által egyszerűen elvégezhető.
Lehetőség volna a tévé jelbe csomagolva is központi szoftverfrissítésre ahogy tudom, de az ominózus Sony EPG problémát sem így oldották meg, hanem valamit az AH változtatott a jelben a Sony kérésére.
Ha az AFD kikapcsolásnál arra gondolsz, hogy az automatikus formátum felismerést kapcsoljuk ki, ez megtehető a tévé menüjében. Majd kipróbálom, mit változtat vagy mit ront a többinél.
Egy kis update: a balatonfenyvesi (szabad)strandon - onnan elvileg rálátás van Kab-hegyre, nincs előtte ,,fenyves", mint az említett erősítős lepke tetőantennánál - is kipróbáltam a vételt az USB vevő kis botantennájával, de egyetlen csatornát sem talált...
Egyébként a sűrű kapcsolgatást tiltani fogjuk, a reklámozóknak már fél évvel ezelőtt kiadtuk, hogy augusztus 1. után minden reklámot 16:9-ben szeretnénk sugározni, remélem komolyan vették. A promóblokk már most is 16:9 folyamatosan. Ha a reklámblokk is folyamatos 16:9 lesz, akkortól nem szabad a feliratnak megjelengetnie.
A Panasonic tévéken egyébként általában állítható az OSD időtartama, bár az 1 másodperc is zavaró.
De a kábeltévé fejállomásokon lévő set top boxok miatt sem jó ez a megoldás, sőt, van olyan set top box, ami nem is azonnal kapcsol át.
Ó! Ha ez így van, akkor ez azt jelenti, hogy a reklámok és a promók vegyesen 4:3/16:9-ben készülnek, az automata adáslebonyolító meg teszi a dolgát és váltogatja a WSS-t az aktuális képaránynak megfelelően.
Erre viszont tényleg csak az a megoldás, hogy asztalra csapnak az MTV-ben és a promókat szigorúan 16:9-ben veszik át, valamint ezt elvárják a reklámozóktól is (egy televízió meghatározhatja, hogy milyen hordozón és milyen fomátumban vesz át műsorokat).