
bojsza

Tagság: 2009-06-14 22:18:15 Tagszám: #75364 Hozzászólások: 5735
|
2606. Elküldve:
2016-03-13 16:16:16 |
[.] |
Gyakorlatilag normális jelenség, ha a motor állórésze mosás közben 60-70 celsiusig melegszik, centrifugáláskor pedig visszahűl. Ennek az a magyarázata, hogy ezeknek az új mosógép-csodáknak a "lelke" egy triacos fázishasításos szabályozóval táplált ún. "univerzális" (soros gerjesztésű kommutátoros) motor, aminek a forgásirány-váltását a gerjesztő tekercs relés polaritás-váltásával oldják meg.
Alacsony fordulatokon a folyási szög kb. 60-100 fok, ami azt jelenti, hogy az áramirány minden félperiódusban fordul, és a motoráram úgy 100-200V-nál hirtelen kapcsol be. Ez rengeteg nagy amplitúdójú felharmonikust termel még 400 Hz felett is, ami eleve nagyon megnöveli az örvényáramú veszteséget a motorban. Ehhez járul, hogy mosás közben a motorfordulat 1000 alatti, és csak a "csupasz" motor természetes hűtése dolgozik.
Centrifugálásnál a folyási szög 200 fok feletti, a motoráram közelíti a színuszosat, így jóval kisebb lesz a veszteség. A motor fordulata is nagy, vagyis a forgórész szele javítja a hűtést. Ha a motor zárlatos lenne, nem tapasztalnád a visszahűlést gyors fordulatnál.
Felújításkor még alapos lemosás után is marad a motor melegedő alkatrészein, kommutátoron és kefén annyi kenőanyag-maradék vagy egyéb szennyezés, ami néhány üzemórán keresztül elpárologva adja a korábban nem érezhető "meleg-szagot"; ez nem téveszthető össze az égett tekercs szagával.
Ha a tekercselők mérése szerint a motor jó, ennek a szagnak 2-3 mosás alatt fokozatosan meg kell szűnnie. Persze feltételezem, hogy a tekercselő ki tudná mérni 1 menet zárlatát is mind az álló, mind a forgórészben.
A jeladó impulzusainak fázisa ennél a szabályozó-típusnál lényegtelen.
Nincs egyszerűbb dolog a világon, mint egy megoldott probléma. / Blaise Pascal / |
|
[válaszok erre: #2607 #2607]
|
|
|