Találatok száma: 19394 üzenet |
|
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
127. Elküldve:
2007-02-02 10:34:55 |
[16103.] |
Megtalálták a Stonehenge párját
Angol kutatók megtalálni vélik a Stonehenge építőinek lakhelyét, valamint a Stonhenge párját, amely szoros kapcsolatban lehetett az alig pár kilométerre fekvő különös építménnyel.
Tavaly szeptemberben kezdtek hozzá ahhoz az ásatáshoz, melynek során nyolc neolitikumból származó házat tártak fel a régészek a Stonehenge-től alig pár kilométerre fekvő Durrington közelében. Az ásatások egy nagyobb program részét képezik, amely elsődleges célkitűzése a Stonehenge környezetében található egyéb neolitikus települések vagy nyomok feltárása, és amelyet a National Geographic Society támogatásával hat angol egyetem végez.
A Stonehenge építői lakhatták
A feltárt lakóházak és a továbbiak maradványai azt mutatják, hogy talán a legnagyobb neolitikus településsel lehet dolga a régészeknek. A National Geographic News beszámolója szerint több száz nem túl nagyméretű, vesszőből és mészkőből épített kunyhó lehetett a településen. Az alig húsz négyzetméteres építmények döngölt agyagpadlójának közepén szinte mindenhol megtalálták a tűzrakó helyet is.
A radiokarbonos vizsgálatok elvégzését követően immáron bizonyosra vehető az is, hogy a település nagyjából a Stonehenge építésével egy időben keletkezhetett, azaz Kr.e. 2600-2500 között. Ebből is adódik a kutatók azon feltételezése, hogy a házak a Stonehenge építőinek lakhelyéül szolgálhattak. A lakóházakban a tűzrakó helyek mellett felfedezték a szekrények és az ágyak helyét is.
Vallási vezetők rezidenciái és a Stonehenge tükörképeA kiterjedt településen a lakhelyül szolgáló épületek mellett több furcsa építményt is találtak. A „lakótömböktől” kissé távolabb két, valamivel nagyobb épület alapjai rajzolódtak ki a régészek előtt, ám ezt a két épületet fakerítés, sőt vizesárok vehette egykoron körbe. A manchester-i egyetem kutatója, Julian Thomas szerint két lehetséges magyarázat adódik a különös épületekre: vagy vallási vezetők, papok lakhelyéül szolgáltak, vagy pedig maguk is szent helyek voltak, egy ceremónia vagy kultikus szertartás színhelyei. Ez utóbbi elméletet támasztja alá az is, hogy ellentétben a nyolc feltárt lakóházzal, ezen két épületben, sőt még a környékükön sem bukkantak semmiféle háztartási szemét nyomára.
A két különálló épületnél azonban még érdekesebb az az épület, amelynek formája gyakorlatilag teljesen megegyezik a Stonehenge formájával – igaz annak éppen tükörképe és nem kőből, hanem fából készülhetett egykoron. A durringtoni épület tájolása a téli napforduló napfelkeltéjének felel meg, a Stonehenge építése pedig a téli napforduló naplementéjének. Ezen túlmenően az épületekhez vezető kikövezett utak is pontos tükörképei egymásnak – már ami a tájolást illeti. Míg a Stonehenge-hez vezető utat pontosan a nyári napforduló napfelkeltéje szerint tájolták, addig a durringtoni épülethez vezető út a nyári napforduló naplementéjéhez igazodik. Ami pedig végképp megalapozza a kapcsolatot a kutatók szerint, az nem más, mint hogy a két út ugyanahhoz a folyóhoz, az Avon nevezetű folyóhoz vezet.
Halotti szertartás a kőkorszakbólAz ásatást végző régészek mindezekből arra következtettek, hogy a Stonehenge nem önmagában szolgált rituális helyként, hanem a Durringtonban feltárt építménnyel együtt. Mike Parker Pearson, a Stonehenge Riverside Project és a mostani ásatások vezetője fel is vázolta röviden, hogy mi is történhetett a Stonehenge közelében a neolitikumban. Pearson szerint a most feltárt település csak időszakosan telt meg emberekkel, egészen pontosan a tél közepén érkezhettek zarándokok a szigetről, valamint távolabbi, csatornán-túli területekről.
A durringtoni épület mindazonáltal egy-egy halotti tor színhelyéül szolgálhatott elsősorban – legalábbis a környékén megtalált szemétmaradványok arra utalnak, hogy bőséges lakomákat tarthattak a kései kőkorszak emberei. Ezt követően Pearson szerint halottaikat elhamvasztották, ahogy a durringtoni út mentén megtalált kezdetleges hamvasztómáglyák maradványai sugallják, majd pedig a hamvakat az úton leszállították az Avon folyóhoz, hogy ott egy csónakba vagy ladikba betéve lehajóztassák azt a Stonehenge-ig.
A Stonehenge közelében kikötve a durringtoni úthoz hasonló kikövezett úton felvitték a Stonehenge-hez a hamvakat, hogy ott a végső nyughelyét megtalálja az elhunyt. Pearson szerint a két hely szimbolikusan is összekötődött: míg a durringtoni komplexum az életet szimbolizálta, addig a Stonehenge a túlvilágot, az Avon folyó pedig értelemszerűen a két világ közötti utat jelképezte. Bár Julian Thomas Pearson már kevésbé biztos a két rituális hely ilyen jellegű kapcsolatában, abban azonban a két kutató egyetért: a Stonehenge-t immáron egészen bizonyosan nem szabad egy önmagában álló különös építményként felfogni, egészen biztosan kapcsolódtak hozzá környékbeli épületek, mint amilyen a durringtoni is.
http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&rov=3&id=8729
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13731. Elküldve:
2007-02-02 10:31:14 |
[16104.] |
Itt gyönyörű napsütéses idő van, remélem kitart délutánig, és Artur rohangálhat kedvére az erdőben!
|
|
[válaszok erre: #13732]
|
[előzmény: (13730) gingere, 2007-02-02 09:39:38]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
123. Elküldve:
2007-02-02 08:57:21 |
[16105.] |
|
|
|
[előzmény: (122) ákosvári, 2007-02-02 08:55:06]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13729. Elküldve:
2007-02-02 08:56:30 |
[16106.] |
Szia Balufáni!
Mit csináltok a hétvégén!
Mentek valamerre kirándulni?
Kezed, hogy van?
|
|
|
[előzmény: (13728) balufani, 2007-02-02 08:49:10]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
122. Elküldve:
2007-02-02 08:55:06 |
[16107.] |
|
|
[válaszok erre: #123]
|
[előzmény: (121) ákosvári, 2007-02-02 08:53:40]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
121. Elküldve:
2007-02-02 08:53:40 |
[16108.] |
Jó reggelt, jó hétvégét!
Egy kis tél:
|
|
[válaszok erre: #122]
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13727. Elküldve:
2007-02-02 08:39:32 |
[16109.] |
Jó reggelt, szép hétvégét!
|
|
|
[előzmény: (13726) pimpa06, 2007-02-02 07:11:26]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
126. Elküldve:
2007-02-01 22:32:51 |
[16110.] |
Sákjamuni Buddha
A történeti Buddha, családi nevén Sziddhártha Gautama (Lumbini, Kr.e. 544. – Kr.e. 464., Kúsingara) a buddhizmus vallásának agnosztikus alapítója.
Egyetlen gyermek volt, édesanyja halála után nagynénje nevelte. Felesége Jasódhara, egyetlen fia Ráhula.
A létezésére utaló legrégebbi idézetek 200-ból maradtak ránk, noha jó 500 évvel korábban élt. Egyes forrásokban felmerült születési évként 624., 566. és 448. is.
Élete
Buddha-szoborSziddhártha a Sákja törzsből származik (ezért Sákjamuni az egyik megnevezése – a Sákja Bölcs), akik a Himalája déli lankáin éltek. A család királyi rangnak örvendett. Egy öreg látnok megjósolta, hogy a gyermek vagy világuralkodó, vagy „buddha” lesz, amely azt jelenti: „Felébredt!” Apja inkább azt szerette volna, ha örökli tőle a trónt. Többször kért apjától elbocsátási engedélyt, hogy remeteségbe vonuljon. Apja nem tágított, és nagyon örült, amikor fia 16 éves korában megnősült.
Sziddhártha azonban beleunt a fényűzésbe, ezért 29 évesen hátat fordított családjának, és elindult az Megszabadulás keresésére. Többéves remeteség, aszkézis és vándorlás után leült egy fügefa alá (Bodh-Gaya), és úgy döntött, nem mozdul el onnan, amíg meg nem találja a lét szenvedő mivoltának feloldását, azaz amíg el nem éri a megszabadulást. Mivel remetesége előtt pazar kényelemben élt, az aszkézis idején pedig veszélyes önsanyargatásig vitte a gyakorlatokat, elhatározta, hogy egyiket sem fogja követni, hanem a középutat kell kipróbálnia. Rendszeres étkezéssel és tisztálkodással újraerősítette a testét. Majd egy új meditációs gyakorlatba kezdett, amely a légzés és a testi funkciók, érzetek figyelésére alapult. (Satipatthana Sutta, Dîgha Nikaya 22.)
Mígnem április-május (Vesakha) hó teliholdas hajnalán megvilágosodott. Ekkor kezdett el visszaemlékezni előző életeire, majd ráébredt a halál és az újjászületés lényegére. Rájött, hogy az új születések ciklusát csak az aszkéta életmóddal lehet megtörni, így érheti el a hívő a Nirvánát, ami egy állapot, nem pedig hely.
49 napig tartózkodott a megvilágosodás helyszínén, amikor kidolgozta tanításának alapjait. Már Buddhaként Benareszbe ment, ahol korábbi remetetársainak kifejtette, mire jött rá (Dhammacakkappavattana Sutta (Samyutta Nikâya LVI.11): A Tan kerekének megforgatása tanítóbeszéd), majd további 45 éven át tanított. Tanításait mindenkinek elmondta, aki érdeklődését fejezte ki iránta. Tanításait soha sem tartotta abszolútnak. Mindenkinek a saját útját kell járnia. Buddha kifejtette, hogy ő személyesen miként jött rá a dolgokra, és hogyan érte el a megszabadulást. Követőket nem toborozott. Mindenki önszántából csatlakozhatott tanítványául.
A leírások szerint békés, derűs férfi volt. Számos tanítványát gyűjtötte maga köré, akik később létrehozták az első buddhista közösséget, de a buddhizmus csak 100 körül kezdett el igazi vallássá válni.
80 éves korában hunyt el. A legendák szerint mérgezett gomba került az ételébe, amikor egy kovács (aranyműves) ebédre hívta Buddhát és néhány tanítványát. Újabb kutatások és elméletek szerint (By Venerable Dr. Mettanando Bhikkhu – Bangkok Post, 17-May-2000 © The Post Publishing Public Co.; http://www.lankalibrary.com/Bud/buddha_death.htm) valószínűleg már korábban gondjai voltak az emésztéssel és bélfodor infarktus vezetett a halálhoz.
Elhamvasztották majd ereklyéit 8 részre osztották. Ezen ereklyék egy jelentős része Sri Lankán „található”. A jobb kulcscsontja (nem látható, mert egy tömör ereklyeépítményben helyezték el – dagoba, stupa belsejébe), bal szemfoga, melyet Kandy városban a Szent Fog Templomában őriznek. A fogat egy elefántcsontból készült tokban tartják – másolata a múzeumban látható, és így csak jókora darab fognak látszik, mert ez a tok és nem maga a fog másolata –, majd ezt a tokozott fogat aranyból készült 25-30 cm magas hordozható arany dagoba/stupa-ban tartják bezárva. Nem nyitják fel – az angol gyarmatosítók egyszer felnyitották, meg szerettek volna győződni az ereklye létéről. Az ereklyetartót évente egyszer (július hó teliholdjának napján) körbehordozzák a városban.
Az ősi tanok szerint minden ötezredik évben megjelenik egy Buddha (azaz megvilágosodott), a következő világkorszak buddhája Maitreya lesz, kb. Kr.u. 4500 körül.
Tanítása
A szenvedés alapvető oka a nem-tudás, a rálátás hiánya.
Tanításának alappillére: a Négy nemes Igazság (cattari ariya saccani)
I. Dukkha ariya saccani – a szenvedés nemes igazsága – az élet szenvedésteli („stresz”), ami az életvágytól függ, szenvedéssel teli mindaz, ami a Tanhâ-tól (létszomjtól) függ, maga a bhâva (létezés) szenvedés – a szenvedés gyökerei: káprázat/ámítás (moha), sóvárgás/vágyakozás (lobha), düh/ellenszenv/gyülölet (dosa). A szenvedések típusai: magából az életbôl adódóan (dhukkha dhukkha) az állandótlanságból (viparinâma dhukkhata), összetettségbôl (samkhâra dhukkhata)
II. Dukkha samudaya ariya sacca Tanhâ: a szenvedés oka a vágy és a sóvárgás, az érzetek igénylése a tudat által, a vágy és a sóvárgás az oka a szenvedésnek; kâma-újabb élményt megszerezni/tapasztalni, bhâva-megtartani, vibhâva megszabadulni/ elhagyni.
Keletkezése: indriya – a 6 érzékszervi aparátus/képesség → âyatana – kapcsolatbalépés az objektumokkal (12 szerv-tárgy-tudatosítás) → amelyek lehetnek közömbös, örömteli, szenvedésteli = 18
III. Dukkha nirodho ariya sacca: a szenvedés megszüntetése a vágyaktól való megszabadulás segítségével történik;
IV. Dukkha nirodha gamini patipada ariya sacca ariyo-atthangiko-maggo: a szenvedés megszüntetéséhez vezetõ Nemes Nyolcrétû ösvény – ariya sacca ariyo-atthangiko-maggo):
A bölcsesség – prajnâ
1. Sammâ ditthi: (Négy Nemes Igazságnak) megfelelõ nézet, felismerés, ráismerés, észrevételezés, megpillantás, konstatálás; felismerni/meglátni a szenvedést (dukkha), annak okát/kiváltóját, megszüntethetõségét és megszüntetésének útját.
2. Sammâ samkappa: a megfelelõ (tudatos) szándék, döntés, elhatározás, törekvés, ami az elõzõ lépésre alapozódik, és így a nem-tudásban (avijjâ) gyökerezõ és a tudat alá süllyedt múltbeli ösztönzõerõkre (sankhâra) ellentétesen hat. Ekkor indul be az Úton való haladás.
Az erkölcsi normák – Sîlám
3. Sammâ vâcâ a megfelelõ beszéd/gondolatok irányítását (következetes, diszkurzív gondolkodást) és azok tökéletes kifejezését jelenti a célnak megfelelő beszédben. Azonos a tudatos szellem (vinnânâ) uralmával, ellentétben a tudatalattival. Tartózkodás a hazugságoktól, rágalmazásoktól, pletykáktól, olyan beszédtõl amely ellenségeskedést, gyûlöletet, haragot vált ki; tartózkodni a durva, hiú, faragatlan, nyers, rosszakaratú, szidalmazó beszédtõl.
4. Sammâ kammanta: a megfelelõ cselekvés, ami a pszichofizikai szervezet (nâma-rúpâ) és az érzékszervek (salâyatana) uralását készíti elõ. Tartózkodás az öléstõl, pusztítástól, lopástól, csalástól, nemtelen kapcsolatoktól.
5. Sammâ jîvam: a megfelelõ életmód/életvitel, a környezetünkre és a kapcsolatainkra (phassa) ügyel. Tartózkodás olyan foglalkozásoktól, amelyek más lényeknek kárt vagy szenvedést okozhatnak: pl. bódítószerekkel, állatokkal, fegyverekkel, mérgekkel való kereskedés.
6. Sammâ vâyâma: a megfelelõ gyakorlás, tudatos törekvés, a felismerést követõ fáradozás a cél megvalósításán, ezért a nem uralt érzelmi ösztönzések (vedanâ) ellenében hat. A gonosz, üdvöt nem előmozdító gondolatok felszámolása, megakadályozása, és a már meglévõ hasznos és üdvöt hozó gondolatok ápolása, továbbfejlesztése és tökéletesítése.
Elmélkedés – sati:
7. Sammâ sati: a helyes megfigyelés, éberség, vizsgálódás jelenléte a vágyat (lobha) és a
kötõdést (upâdâna) zárja ki.
8. Sammâ samâdhi: a helyes elmélyedés a létesülés (bhava) és az újraszületés (jâti) módját meghatározó teremtõerõk tökéletes összpontosításának és egyesítésének az állapota, ahol ezek végül minden általuk okozott szenvedéssel együtt megszûnnek. A elmélyedés négy fokozata:
a)a szenvedélyes vágyak és ártó gondolatok eltûnnek, de még fennmarad az öröm és a boldogság érzete, és létezik még némi szellemi tevékenység;
b)megszûnik a szellem minden megkülönböztetõ tevékenysége, de az öröm és boldogság még meg van;
c)eltûnik az öröm érzete, amely még aktív, viszont a boldogság még bizonyos mértékben jelen van. Viszont jelentkezik a kibontakozó közömbösség;
d)eltûnik minden érzelem, csak a tökéletes közömbösség létezik.
A Tizenkéttagú Függő Keletkezés láncolata – Paticca-samuppada
1. AVIJJÂ, nem tudása: öröktôl, nemzedékeken keresztül létezô és teremtô erô – kulturális szokások, szemléletek. A látásmódra, világszemléletre vonatkozik, annak az igazságnak, hogy minden földi, evilági dolog nélkülözi az állandó Ént, azaz örökkévaló szubsztanciális lét nélkül való, mulandó és szenvedésteli. Ahol felmerül a nem-tudás ott jön a késztetés – akár a megismerés felé is. Gyökerei a: lobha, dosha, mokha
2. SANSKÂRA, a kamma-alkotó ösztönzô erôk; csíra, amelyek meghatározzák a sorsot az újra-megtestesüléskor. Hiedelmek, látomások, ösztönök, képességek, programozott reakciók, reflexek, késztetések mindezeknek a kifejezésére. A génkészlet információi. A szülők tettei/vágyai.
A jelenlegi élet:
3. VIJÑÂNA, a tudat; a majdani Én-ség és külvilág tudata majdan kifejlôdik, ahogy a zigóta elkezd osztódni, az elsô dualitás; egy alakuló személyiség karmikus feltételektôl meghatározott szellemi magja, amely a fogamzáskor jut be az anyaölbe.
4. NÂMA-RÚPA, név-alak/forma; a konkrét test és alak, a személyiség (egyén) szellemi és testi alkotórészei, az anya testében létrejövô öt khandha (lásd lentebb) kapcsolata; a folyamatosan átalakuló egyéniség, a khandhák beindulása/mûködése.
5. SADÂYATANA, a hat érzékszerv, az érzéki észlelés és a gondolkodás szervei, amelyek az új lényben keletkeznek, amelyekkel kapcsolatba léphet a külvilággal.
6. SPARSA, az érintkezés; az érintkezés, érzékek és a gondolkodás érintkezése a külsô világgal; ez a születéskor kezdôdik meg.
7. VEDANÂ, az érzet; a kiváltott érzet, amelyet az érzékeknek a tárgyakkal való kapcsolata idéz elô, majd elraktározódik.
8. TANHÂ, a vágyakozás, az érzéki vágy, szomj, elsôsorban a nemi vágy, amelynek jelentkezésével, indiai elképzelés szerint, a karma-létrehozás tulajdonképpen itt megkezdôdik. Az új érzetek iránti vágy.
9. UPÂDÂNA, az élet utáni vonzódás/kötôdés, vagyis az intenzív vágyakozás – szó szerint: birtokbavétel – az érzéki világ birtokbavétele, hasonlóan ahhoz, ahogy a tüzelôanyagot birtokba veszi a láng.
10. BHAVO, a létesülés, azaz a karma elôidézése, ami az új létezés elôfeltétele az egyik létbôl a másikba való átmenetnek. Testetöltés beteljesülése, maga a biológiai létezés és tapasztalat folyamata. A hétköznapi élet/élés. A samskâra és a bhâva meglendíti a létezés kerekét, a szándékos tettek (kamma/karma) által hatunk a környezetünkre, szövôdik a háló.
A jövendô élet:
11. JÂTI, (új) születés.
12. JÂRÂ-MARANA, öregség, betegség, fájdalom, szenvedés, halál.
Az öt Khandha („lét-csoport”)
I. rúpa = az anyagi forma – ami tapasztalható: íz, hideg, színek, tulajdonságok, nehéz, repül. Nem feltétlenül külső tulajdonságok. Minden, ami a biológiai testet képviseli és ennek érzékelhetô mivolta. Nem tárgyak vannak, hanem alakzatok, látványok, hangzások,...; Magát fedezi fel az alakban, vagy az alakot fedezi fel magában; hogy mit gondolank/szólnak róla – mások éltetik. Az anyagi ember összetevõi:
a négy elem: Föld (szilárd), Víz (folyékony), Tûz (plazma, hõ), Levegõ (gáz);
az öt érzékszerv: szem, fül, orr, nyelv, test;
az anyag öt féle tapasztalhatósága: forma, hang, íz, szag, érzés;
a két nem: nõ és férfi;
a három életmegnyilvánulási forma: gondolkodás, életerõ, tér;
a két mozgási elem: testi mozdulat, beszéd;
az élõ test hét alaptulajdonsága: a könnyûség, finomság, feszítõerõ, alkalmaszkodás, összetartó erõ, kiterjedés, romlás, változás.
Négyféle táplálék szolgál a megszületett élõlények életbentartására és a megszületendõk létsegítésére:
a.)a durva vagy finom anyagi táplálék;
b.)az érintkezés;
c.)a gondolkodás;
d.)a megismerés.
II. vedanâ = érzés, érzet; semleges, sukha-kellemes, dukkha-kellemetlen. Csak a puszta érzet, még nincs benne felismerés/tudatosítás; saját érzéseiben azonosítja magát, pl. Az életmûvész aki kipróbálja a nem-tapasztalt dolgokat.
III. samjñâ = észlelés, ismeret, fogalmak, minôségi jegyek alapján azonosítja. A saját szókincsünk és ennek használata/alkalmazása. A megtanult dolgok ismerete. Eldönti, hogy milyen ismeretekkel akar rendelkezni és ehhez ragaszkodik. A nyelvtanulás során egy olyan fogalmi hálózat képzõdik a tudatunkban, amely a valóság értelmezésében van segítségünkre; nyelvünkben egyben világnézetet tanulunk, amelyet a késõbbiek során gyakran eleve adottnak vélünk. A buddhista filozófia tanulása is olyan folyamat, amelyben egy nyelv és egy világnézet elsajátítása fonódik össze. Az egyes kulcsfogalmak – pl. állandótlanság, magátlanság, ellobbanás – megtanulása elõször nyelvi szinten játszódik le, amikor a fogalmak nem sokkal többek még puszta nyelvi jeleknél. A fogalmakkal való ismerkedés, a tanulás, a gondolkodás révén, a nyelvi jel alapján, egyre pontosabb fogalmat alkothatunk magunknak a tanítás jelentésérõl, míg végül önálló következtetéseinkre hagyatkozva mérvadó fogalmi tudásra tehetünk szert, amely már a nyelvi jeltõl függetlenül is megjelenhet a tudatunkban. A tanulás utolsó fázisában a megszerzett fogalmi ismeretet meditatív úton elmélyítjük, mely által olyan közvetlen belátásra juthatunk, amely a tanítástól függetlenül is érzékelhetõ, a végsõ valóság ugyanis nem függ a Dharmától, a tanítástól. A tanulás, gondolkodás és meditáció útján megismerhetõ valóság (nirvána, megvilágosodás) tehát nem ennek a folyamatnak az eredménye, de ezáltal válik tapasztalttá. Maga a látás megtanulása is a khandhák berögzõdésének folyamata.
lát – puszta érzékszervi mûködés.
IV. samskâra = késztetések (50 + vedana + rúpa), akaratlagos (cetanâ) aktivitás, indítattás, ösztönzés, gondolatok, és szellemi képzôdmények, vélemények; A rúpa által megtapasztalt védaná által érzett dolgokra a reakció. Reagálás a felismert dolgokra. Olyan, mint amikor normálisnak tartjuk (késztetve vagyunk), hogy a macskát meg kell simogatni. A tudat szervezett reakció a körülvevõ világ benyomásaira. Állatoknál csak az aktuális ingerre. A három síkja:
1. a testi, maga az elsô lélegzet, de már korábban az anyaméhben beindulnak független folyamatok. Az által, hogy életeken (evolúción) keresztül genetikusan belénk épül. Egyes fajok jellegzetes mozgáskészségei is: úszik, repül, fut...
2. nyelvi; ez elemi késztetés, hogy megnevezzük a dolgokat, és maga a beszéd élménye.
3. tudati késztetés, a dolgok megismerése, megértése.
V. vijñâna = maga a tudat, vagyis az öntudat. A lereagált dolgok tudatosítása, simítása. Tudomásulvétel, az emlékek simítása, elfektetése. Magától értôdônek tartunk dolgokat: a Nap keleten kél, Nyugaton nyugszik, van gravitáció, a víz folyik stb.; és ezekbôl alakul ki a világképünk és ez is tudomás. Az ember már összeköti az emlékeket a jelennel. A Világot a tudat szedi szét. Csecsemõnek olyan a világ, mint a fénykép, sík. Nincsenek benne részek, hanem csak egy darab kép az egész. Így van a hangokkal is. Nem ért semmit, hanem csak hall.
Gyakorlatilag ez az ötös csoport alkotja meg a folyamatosan változó személyiséget (puggala), ami „helyettesíti” a Tanításból hiányzó lélek-elméletet
http://hu.wikipedia.org/wiki/Buddha
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
6414. Elküldve:
2007-02-01 21:05:27 |
[16112.] |
Dia és kölykei 14 évvel ezelőtt
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
62. Elküldve:
2007-02-01 13:07:30 |
[16113.] |
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13725. Elküldve:
2007-02-01 12:58:53 |
[16114.] |
Szia Pimpa!
Azért látszik a rokonság, Artur nagybácsival, mivel hasonló módon (megspékelve valami számára ehetővel) hajlandó csak megenni a tápot!
Igaz én nem hagyok kaját elöl nekik, mindenki akkor eszi amikor kirakom, így viszont Artur hajlamos Süti kajcsiját is gyorsan legyűrni (erre azért figyelek), bár volt már olyan is, hogy mindketten belenéztek a tányérjukba majd szépen elballagtak a konyhából
Süti általában elmegy és megnézi Artur tányérját is, hogy biztosan ugyanaz van-e benne?
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
21. Elküldve:
2007-02-01 09:13:09 |
[16115.] |
Szia Csillácska!
Köszi!
Mi lett a talált kiskutya sorsa?
Mi újság felétek?
|
|
|
[előzmény: (20) csillácska, 2007-01-31 22:29:51]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13716. Elküldve:
2007-01-31 21:39:54 |
[16116.] |
Jó éjszakát, szép álmokat!
|
|
|
[előzmény: (13715) tviti, 2007-01-31 21:32:48]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13714. Elküldve:
2007-01-31 21:21:15 |
[16117.] |
Szia!
Bokszosképű szőkeláb!
Ez aranyos!
Azért ha lesz végre géped, jöhetnél kicsit többször is ám!
Sok sikert az új munkahelyen!
|
|
[válaszok erre: #13715]
|
[előzmény: (13713) tviti, 2007-01-31 20:51:56]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
6413. Elküldve:
2007-01-31 21:18:42 |
[16118.] |
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
125. Elküldve:
2007-01-31 21:13:19 |
[16119.] |
Rafflesia
http://www.earlham.edu/~givenbe/Rafflesia/rafflesia/biodiv2.htm
http://www.earlham.edu/~givenbe/Rafflesia/rafflesia/biodiv2.htm
Egy csoport kutató megoldotta azon 200 éves rejtélyt, hogy a világ egyik legnagyobb növénye hol is helyezkedik el a botanikai családfán
Meglepetésükre, a növények - az egy méter széles, vérvörös, rothadt hús szagára emlékeztető virágjukkal - apró virágokat hozó növénycsaládhoz tartoznak. A Rafflesia-kat nehéz volt elhelyezni szokatlan jellegzetességeik miatt - írja a csapat a Science című folyóiratban.
Ezen növények ugyanis gyökértelenek, levéltelenek és szártalanok. Hatalmas virágjuk - melyek akár a 7 kilogrammot is elérik - megjelenésükben és "illatukat" illetően a rothadó húst imitálják, így vonzzák a döglegyeket, melyek beporozzák őket. A furcsa növények - melyek Délkelet-Ázsia dzsungeleinek aljnövényzetében élnek - emellett paraziták is. Lemondván a fotoszintézis folyamatáról, a Rafflesiaceae beágyazódik a trópusi szőlő szövetébe, és annak tápanyagaival táplálkozik.
A botanikusok DNS-elemzéssel indultak a Rafflesa őseinek nyomába, felfedve, hogy a növények az Euphorbiaceae családhoz tartoznak. Ezen család növényeit - például a gumifa, a ricinus és a manióka - apró virágok jellemzik. Charles Davis kutató szerint a Rafflesa növények igen különösek - majdhogynem földönkívüliek -, bárhova is helyezik őket a családfán, sok minden szorul magyarázatra.
Az igazi meglepetést a kutató szerint természetesen az hozta, hogy az apró virágokkal rendelkező csoport kellős közepére kerültek. A botanikusok úgy hiszik, hogy mintegy 46 millió évvel ezelőtt, ezen növények virágai felgyorsult ütemben kezdtek el fejlődni. Becsléseik szerint a virágok egy átlag 2 milliméteres apróságból fejlődtek a ma ismert hatalmas virágokká.
A hatalmas virágoknak alapvetően két fő előnye lehetett - mondja Davis. Ezen növények kizárólagosan a trópusi esőerdők aljnövényzetében élnek, melyet alig ér el a fény. Emiatt a növényeknek nem volt könnyű dolguk virágaikkal különböző rovarokat magukhoz vonzani. Azzal, hogy maximalizálták a virág felszínét, sokkal egyszerűbben el tudják juttatni a szagot nagyobb távolságokra, így magukhoz vonzhatják a döglegyeket.
Méretük pedig azt jelenti, hogy a növények igen hatékony vizuális jelzéseket alakítottak ki, hogy elcsábítsák a legyeket. A világ legnagyobb növénye a Titan Arum, vagy dögvirág, mely a három méteres magasságot is eléri. A Rafflesia-hoz hasonlóan rothadó hús szagot áraszt, ám nem ugyanazon csoportba tartozik. Ezen virágok néhány napig virágoznak, majd saját súlyuk miatt összeroskadnak és elhervadnak.
A Rafflesia-t Sir Thomas Raffles - a szingapúri brit kolónia megalapítója - és Joseph Arnold természettudós fedezte fel egy expedíción. Arnold az út során maláriában elhunyt.
http://www.hirado.hu/cikk.php?id=176160
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13711. Elküldve:
2007-01-31 19:27:19 |
[16120.] |
Szia!
Próbáltam Arturnak is csurit csinálni, de ez nem működik nálunk, az előbb alig bírtam Süti szájából kikotorni a gumit, már kiszedte és bőszen rágta (kb 3 percig volt Artur fejebúbján)
|
|
[válaszok erre: #13712]
|
[előzmény: (13710) balufani, 2007-01-31 16:19:40]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
19. Elküldve:
2007-01-31 19:15:57 |
[16121.] |
frizura igazítás:
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
119. Elküldve:
2007-01-31 19:05:21 |
[16123.] |
|
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
13709. Elküldve:
2007-01-31 15:16:09 |
[16124.] |
Jó étvágyat, bár látom: van!
|
|
[válaszok erre: #13710]
|
[előzmény: (13708) balufani, 2007-01-31 13:24:09]
|
|
Kiváló dolgozó  |
|

ákosvári

Tagság: 2006-05-19 10:27:38 Tagszám: #30721 Hozzászólások: 19394
|
|
Kiváló dolgozó  |
|
|