Nem hivatalos hozzászólás a részemről: idén nem várnék ebben komoly fejlődést. A legtöbb idei beruházás a közös gyártóbázis építésére megy, ezt azért lehet sejteni, de tervezéskor a kollégák abszolút figyelembe veszik, hogy ha eljön az ideje, akkor tudjunk 6 hangsávval is menni.
Türelem!
Igazából televíziós környezetben szerencsétlen kifejezés az "anamorphic widescreen", mert a kép akkor lesz anamorf, ha nem a megfelelően van megjelenítve. Digitális SD környezetben ilyen alapon a 4:3-as kép is anamorf, ha mondjuk 1:1 pixel oldalarány mellett nézi valaki egy számítógép-monitoron.
"Egyébként a 16:9-re vágással sem lenne gond, ha azt megfelelő körültekintéssel, akár több szakaszban beállítva csinálják meg."
Tualjdonképpen ez már az adott műsor átdolgozása, amihez minimum a szerkesztő/rendező jelenléte szükséges, ill. fejtörést okozhat, ha nincs már meg az eredeti "project", aminél a feliratokat is újra lehet pozíciónálni. Nem vagyok meggyőzödve arról, hogy erre a munkára - gyakorlatilag a műsor újravágása - hajlandó lenne bármelyik csatorna is erőforrást átcsoportosítani.
Gyakorta ennél egyszerűbb dolgokra sem áldoznak, amikor csak néhány feliratot kellene rendbetenni egy eredetileg letterboxos kópián és akkor nem menne gyászkeretben.
No mindegy, Vigosszal azon dolgozunk, hogy ez megváltozzon.
"Szerintem pont a filmekkel (amelyek jelentős része korábban is "szélesvásznú" volt) nem kellene, hogy probléma legyen."
Ne tudd meg ez milyen kínszenvedés volt felénk. Részben a filmbeszerzést volt nehéz meggyőzni (a korábban beszerzett kópiákat pl. csak ezért nem nagyon voltak hajlandóak cseréltetni), ill. gyakran a forgalmazók pingvineznek, hogy csak 4:3-as televíziós változatuk van (mert ugye a 16:9 is televíziós formátum).
Amit belinkeltél, az csak a reklámokra vonatkozik és ma már ez teljesen elfogadott (hogy ne legyen formátumváltás promók vagy a reklámok közben).
El nem tudom képzelni, hogy a híradójukat gyászkeretben adják, inkább valószínű, hogy vezérelt formátumváltások lesznek.
Hogy AFD nem lesz csak WSS meg nem is igazán értelmezhető.
Ha pedig 16:9-es adásban 14:9-et sugárzol, akkor abból 16:9-es tévén továbbra is pillarbox lesz, míg letterboxra konvertálva is egyfajta gyászkeretet eredményez. Ennek sincs semmi teteje.
Attól tartok, hogy ez a műsorszerkesztés szempontjából lényegtelen esemény volt és csak nekünk fontos, meg azoknak, akik továbbra is O1-en várják a Híradót.
Na mostmár csak egy HD filmátíró kellene és jöhetne egy-két régi tévéfilm HD változatban (arra gondolok, mint ahogyan a "Váratlan utazás" c. sorozatot Kanadában újból feldolgozták).
Az ajánlás szerint valamelyik alsó sarokba kell elhelyezni a korhatárkarikát.
Elvben az sincs kizárva, hogy a csatornaazonosító logó és a korhatárkarika egymás mellett jelenjen meg valamelyik alsó sarokban.
Gyakorlatban ez azt a problémát vetné fel, hogy a logó rendre belóg a korábban gyártott műsorokon megjelenő feliratokba. Ennek elkerülésére "vízjel-szerű" logómegjelenítés kellene, vagyis legalább annyira áttetsző, mint a korhatárkarika és színtelen.