A Digi DVB-C szolgáltatása megy 5500-as sorozatú SONY tévékkel? Van valami trükkje a csatornák megtalálásának vagy automata kereséssel mindent megtalál?
A reklámokat blokként küldik le az adáslebonyolítóba, vagyis nem egyenként érkeznek. Ha egy blokkban csak szélesvásznú reklámok gyűlnek össze, akkor az mehet szélesvásznú formátumban adásba, ha viszont akár csak egyetlen egy 4:3-as reklám van benne, akkor 4:3-ban megy az egész.
Tudom, hogy ez HD-ban rém hülyén néz ki, de a blokkosítást egyelőre nem tudtuk megúszni (talán majd az év végétől lehet másképp), a reklámozókat pedig nehéz átvezetni az új formátumba (vagyis hogy egységesen 16:9 legyen minden hirdetés).
Ok, megértem a problémát és nekem se tetszik igazán, de széles körben alkalmazható jó megoldást a jelenlegi eszközeinkkel még nem tudtam kitalálni.
A 16:9-ből 4:3 letterboxra alakított kópiákat viszonylag könnyen vissza tudjuk már alakítani, mert ehhez az elmúlt másfél évben minden eszközt beszereztünk és a workflow is szépen kialakult.
Mivel az SD adás a HD-ból konvertálódik, ezért nem csinálhatom meg, hogy egy film csak kicsit tölti ki a 16:9-es képet, mert akkor a 4:3-as tévén lesz gyászkeretes. A pillarbox az egyedüli kivétel, mert abból 4:3-ban teljes kép lesz.
ĺgy marad az, hogy a nagyon kirívó eseteket egyedileg, utómunkában alakítjuk át.
A hat év körüli gyermekek tényleg fogékonyabbak a témára. Az én fiam is ügyesen forgatja már a távirányítókat és bár csak 2011-ben kezdi majd az iskolát, már a számára fontos betűket felismeri, így a DVD-t is a felirat alapján tudja kiválasztani a tévé bemenetei közül.
Ja még egy sztori: van, aki azért nézi a letterboxos képet széthúzva az LCD tévén, mert az sokkal "filmesebb". Tessék majd megnézni, hogy egyes mozik bejáratánál az egyébként nem cinemascope szélesvásznú ajánlók is széthúzott letterboxban mennek.
Hühh. Majd Vigosz is talán megerősít ebben, de a szélesvásznú formátumra való áttérés nem annyira pénzkérdés (oké, vannak kapcsolódó beruházások), mint inkább szervezési. Az a nagy meló.
Az Ozone/Life Network stúdióit, montírozóit, adáslebonyolítóját eleve úgy építették, hogy akár HD-ban is képesek gyártani, ill. sugározni. Egyelőre csak 16:9-ben indultak el ezzel a két csatornával, de azért ott is vakargatták a fejüket sokat.
Hehe. Már említettem itt egyszer, hogy egy ismerősöm azt mondta, hogy ő azért nem venne lapostévét, mert azon mindig torz a kép.
Nyilvánvalóan a zavar onnan indul, hogy amikor még csak 4:3-as adás volt, akkor az ember vett egy 4:3-as tévét és ment rajta a 4:3-as műsor. Úgyhogy szép hosszú folyamat lesz, mire a 4:3-as adások és a 4:3-as tévék is kisebbségbe kerülnek. Addig meg a különböző formátumoknak különböző tévéken kell megjelenniük és valóban, a felhasználók sokszor maguk sem értik, hogy melyikkel mit kell kezdeni. (Az lesz majd az igazán szép, amikor más formátumok is elkezdenek "bekavarni", mint pl. manapság a 3D).
A letterbox eltűntetése stúdióoldalon is kihívás még, ahogy hiperion írta, még szép szép számmal vannak olyan műsorok, amelyek letterboxosak és valamilyen okból nem lehet kinagyítani a teljes 16:9-es képre (pl. vegyes letterbox/4:3 vagy felirat van az alsó vagy felső fekete csíkban, mindkettőre van példa). Ezeket a műsorokat nem fogják újból legyártani amiatt, hogy amikor készültek divat volt a 4:3-as képre fekete csíkokat húzogatni (maszkolás). Sokan ezt még ma sem értik meg (mármint a műsorkészítők közül).
Adóoldalon pedig akkor tűnhet el a letterbox, ha a földi analóg adás is leállt és a kábeltévék többsége is digitalizálódott. Akkor részben a vevőkészülékek, részben - az önmagukban DVB vételre alkalmatlan készülékek esetében - a set top boxot dolga lesz megfelelő oldalarányú képet előállítani.
A stúdiónak van néhány alapvető problémája, amire eddig semmi jót nem tudtak kitalálni, merthogy egy pici helyiségbe kellett valami látványosabb dolgot beépíteni, de a díszlet formája nem volt jó hatással az akusztikára.
A feliratokról: mivel eredetileg csak három napig ment volna a gyűjtés, ezért nem "dizájnolták át" a híradó grafikai elemeit. Azt nem tudom megmondani, hogy a "bug" (kicsi felirat a bal felső sarokban) meddig marad, de júliustól a híradó arculata is kicsit megváltozik (16:9-es is lesz). Egyébként valóban zavaró, a "Térkép válogatás" c. műsornál kaptunk engedélyt, hogy a felirat-összecsúszások miatt a bugot elhagyhatjuk.
Gyönyörű kavalkádját látni az oldalarányoknak most, hogy itt-ott mennek a focimeccsek a különféle vendéglátóipari egységekben.
Valahogy nem akar összejönni. Azt látom általában, hogy széles megjelenítők (jellemzően valószínűleg LCD-k) vannak kitéve a kávézókban, éttermekben, de amiket láttam rajtuk:
- letterbox kép összenyomva, balról-jobbról nem-lineárisan torzítva (itt nyilvánvalóan "smart" vagy "auto" állásban marad a készülék, de annyira nem smart, hogy a letterboxból 16:9-es képet készítsen).
- 4:3-ra vágott képbe bezoomolva, hogy kitöltse a teljes képet (a kép körben levágva, se logó, se eredményjelző) -- (ez gondolom úgy keletkezik, hogy az egyéni/kábeles vevőberendezés 4:3-as "centercut" képet készít, majd a kijelzőn megnyomják a "zoom" gombot)
- anamorf kép a megjelenítő közepén, sovánka focisták, balról-jobbról fekete sávok (egyértelműen 4:3-as üzemmód egy 16:9-es anamorf forrásnál)
Cool.
Azt hiszem Vigosz, hogy nekiülhetnénk egy "gyakorlati útmutató a tévékészülékek beállításaihoz szélesvásznú műsorok esetében" c. gyakorlati útmutató megírásának.
De az is biztos, hogy amíg letterboxban továbbítódik bárhol is a 16:9-es tévéadás, addig a legtöbb tévé a "smart" üzemmódjával az 1-es számú esetleírás szerint kezeli a dolgokat.
Ez egy gyenge ötlet, de hallottam már ilyet: a HDMI kábel pozíciója, nyomvonala befolyásolta, hogy mely csatornákon van DVB-T vétel.
A "B" megoldás maga az antenna, ahol a magasabb csatornák felé rohamosan csökken a nyereség... esetleg az RF kábel/csatlakozók/osztók is okozhatnak ilyen jellegű gondot.
Nem tudom, hogy a te esetedben ezekből melyik állhat meg.
Ez még nem végleges. Elviekben július 1-ig kell rendezni a kérdést (mármint az érintett kollégáknak), ezt jelölték meg határidőnek. Ha összejön, akkor onnantól a Híradó, a Sport és az időjárás-jelentés is 16:9-ben megy majd. De maradjunk inkább simán júliusban, a nap megjelölése nélkül.
Lehet, hogy marketing-megfontolásból maradt (eredetileg a virtuális csatornákat tesztelték vele). Így meg most olyan, mint puffasztott rizs, mert jóval többnek tűnik az FTA kínálat.