Egy jó állapotú, 72 cm-es, hengerpalást felületű képcsöves Sony tévénél nincs jobb a világon, SD jel esetén. A 625-ös RGB-re lekonvertált HD adás pedig kifejezetten gyönyörű rajta.
Ha HD jeled van (akár csak felkonvertált) és HDMI csatlakozón kötöd össze, akkor azért nem olyan rossz a lapostévé. Tény, hogy az analóg és általában az SD digitális is elég mosott rajtuk, plána, ha a hazai szolgáltatók gyakorlatának megfelelően túl van tömörítve.
Digitális világ: eddig volt analóg zaj és szellemkép, most van kockásodás és kimerevedés.
Önmagában az analóg PAL jel csak igen korlátozottan képes megjeleníteni a színeket, pontosabban nagyon sok szín hiányzik, nem vihető át. Emellett az analóg jelút és a digitális tömörítés is bizonyos torzításokat visz a rendszerbe.
Kérdéses még a tévé jelfeldolgozó áramköre, hogy mit is csinál az analóg és a digitális jellel.
Próbáld ki, hogy a set top box HDMI és analóg PAL és analóg RGB (scart) kimenetét váltogatod, akkor mit látsz?
Mi ezt a kérdést tudományosan nem vizsgáltuk, hiszen ahány tévé, annyi megjelenítés... sajnos soha nem lesz egyforma.
Mi a gond vele, még légtérvédelemre is jó. Jön az ellenség és nem érti, hogy ezek a magyarok miért tévéznek a katonai frekvencián. Ezért aztán ijedtükben gyorsan visszafordulnak még Paks előtt. Így nekik megmarad a rakéta, nekünk meg marad villany a tévézéshez.
És a Galapagos, Kína vadonjai (már adtuk augusztusban) és a Gangesz is. Elképesztő jók... szívem szerint bedugnám az adáslebonyba, de az némi szerzői jogi problémákat vetne fel :(
Amúgy ha beszélsz angolul, akkor a www.amazon.co.uk oldalról egész kezelhető az ára.
Jó lenne programra tenni mindet, már felvetettem, bár nem az én dolgom a műsorszerkesztés. A már elkészült magyar narrátorszöveget könnyű hangutómunkában ráhúzni a HD változatra, így "csak" pénz kérdése.
Elvileg nem lehet, hiszen azonos HD-SDI jel megy mindkét MPEG-4 encoderre. Az encoder pedig csak egyben tudja tologatni a teljes képtartalmat. Azonos HD műsort néztél, nem véletlenül az SD 16:9-et és a földi HD-t?
Telehold, Színes RTV és a www.hirado.hu is viszonylag pontosan jelzi a HD műsorokat.
Ami mai állapot szerint már biztos:
BL meccs, m1 - február 25.
m1 - májusban Eurovíziós Delfesztivál
m1 - júniusban Konföderációs Kupa (foci)
m2: Palota, Színes városok folytatódik, illetve utána a helyükön marad az esti HD sáv
Pecatúra
Hely a nap alatt
Árak és energia
Kastélyok és kúriák
Neveletlenek avagy az állatok nyelvén
Bolondos ötletek
Épített szépségek
Élet-víz
Hazai trófea
Gyógyvizeink
Életképek
Légfrissítő
februártól további négy magazinműsor indul HD-ban az m2-n
Forgatás alatt vannak nagyobb volumenű HD műsorok is, de ezek címe és témája egyelőre nem nyilvános.
Tudom, nem sok, de csak apró lépésekkel tudunk haladni.
érdekes - önmagában nem elítélhető - kapitalista hozzáállás, hogy:
1. műsorszolgáltató nem fizet a műsor terjesztéséért
2. műsorterjesztő havi díjat szed a nézőtől és abból fizet a műsorszolgáltatónak
3. műsorszolgáltató egyre alacsonyabb szinvonalú műsorokat ad (egyre olcsóbb a tartalom)
4. egyre több a reklám
Így tényleg nem életképes a nézők számára ingyenes DVB-T modell. Csak azt nem értem, hogy más országokban miért sikeres ugyanez a platform. És miért csődölt be az összes nagy fizetős DVB-T hálózat?
A németeknél van három nagy alapigazság:
1. autópályán nincs sebességkorlátozás
2. mindig van sör
3. a tévé lényegében ingyenes
SD 4:3-ra definiálja az ORTT a méretet, attól nem lehet eltérni. Azaz marad a méret, mint eddig. 16:9 és HD esetén pedig a jogalkotói szándékot leginkább tükröző megoldást fogjuk alkalmazni, ott képpontszámban nagyobb lesz, de azonos méretű képernyőn lemérve a mérete nem változik a terveink szerint.
a logók napokon belül elmozdulnak (kisebb csatornalogó, minden fajta logó minden platformon a hasznos tartalomban lesz, a korhatárkarika mérete nem változhat), a reklámkijátszás tesztelés alatt van, de az még kicsit több időt igényel.
Az AFD és WSS berendezések kiválasztási és beszerzési folyamata elindult... amint megérkeznek és üzemszerű állapotba kerülnek, rá is tesszük a kimenő jelekre. Ahogy defihu írta, az AFD nem egyszerű történet.
A formátumvezérlésnél a legnagyobb probléma, hogy műsorszámonként nagy biztonsággal tudni kell, hogy milyen az anyag képformátuma.
De még a "nagyok" is követnek el hibákat, pld. HBO HD esetén a vasárnapi Obama buli eleinte egy elég vicces, szélesre torzított formátumban került kisugárzásra, melyet később korrigáltak.
A Hotbird m2 4:3 lekapcsolása ORTT hatáskör és nem érinti a vezérlőjel kérdését. A 16:9 esetén természetesen meg fog jelenni ettől függetlenül a WSS vezérlőjel, illetve a HD-ben az AFD. Azaz mindenki eldöntheti, hogy melyiket nézi.
Lesz még ebből néhány per. Mit csináljon szegény plazmatévé tulajdonos, ha a MindigTV-n HD-ben nézi a műsort? Ott a 4:3 nem fog kiugrani automata módban kövér ember formátumra. Sőt, pld. a Panasonic tévék még a középszürkét sem tudják betenni a fekete oszlopok helyett, mert aktív tartalomnak ismerik fel.
Nem normális az a tévégyártó, aki tévéműsor esetén tiltja a 4:3 használatát. Kukába az ilyen tévével. Az a tévé nem alkalmas üzemszerű használatra, azaz nem tévé.
Ugyanez igaz a logóra is: minden országban van logó, általában fix helyen. Azaz üzemszerű a használat, nem írhatja elő a gyártó, hogy kapcsolgassak a csatornák között. Nálam is látszik már az m1/m2 téglalap logó alapja a plazmán, 30 nap után!
Azért az MTV esetén már igencsak ritka a gyászkeret. Nálam esténként és hétvégén folyamatosan megy az m1/m2 felváltva (szakmai ártalom) és alig van gond. Ha igen, akkor pedig ugrik a kollégám és fut a műsor készítőjékez, felelőséhez.
Az MTV-n (m1 és m2 is) a műsorok kb. 70%-a szélesvásznú, beleértve a filmeket is.
Az, hogy a kereskedelmi tévék miért 4:3-ban veszik a filmeket...?
Nálunk utasítás van - mind filmbeszerzés, mind új gyártás esetén - az alábbi sorrendben a preferált formátumra, az anyagi és egyéb lehetőségek függvényében: