A margitszigeti koncertnek az idén a sci-fi volt a témája, és jónéhány olyan muzsika is elhangzott, amik túlmutatnak a szokásos válogatáson (E.T., Star Wars, Superman - mondjuk én ezeket is szívesen hallgatom élőben, zenekarral, bármikor)
Gremlins, Wonder Woman, Giacchino Pókembere, Trónok harca, stb. (Nincs kéznél a programfüzet, nem emlékszem mindegyikre, de szerintem meglepően jó válogatás volt az idei repertoár.
[előzmény: (25460) Bíró Zsolt, 2018-11-15 09:27:37]
Ezek nagy eséllyel elhangzanak egy ilyen koncerten: Superman, Star Trek, Vadnyugat/Dollár, Star Wars, Harry Potter, Gyűrűk, Gladiátor, Elfman-Batman, Schindler, Karib, Jurassic. Megmondom őszintén, nekem ezek a zenék már nem adnak semmilyen élményt (volt, amelyik soha nem is adott), még ingyen sem mentem volna el erre, és ez nem költői túlzás. De szemétkedés sem, mert elismerem a közreműködők tehetségét és lelkesedését, ráadásul megértem a repertoárt, ezekre a címekre mennek be az emberek, így az előadások persze hogy ezekből vannak összeállítva. De amint előállna az a sci-fi, hogy mondjuk a The Score, Terminal, Terminator: Salvation, Ghost & Darkness, Regarding Henry, Legend of 1900 lenne, amiből áll a setlist ugyanezen szerzőktől, rögtön mennék. De ugye ilyen nem lesz, mert ezeket nem írhatod a plakátra, mivel némelyikről azt sem tudják, eszik-e vagy isszák. De mondom, ez nem a közreműködők becsmérlése, meg az elhangzók tényleg örök érvényű témák, melyek nélkül jóval kevesebb lenne a filmzenei világ, de hát mondjuk A rettenthetetlen, a Titanic vagy Az utolsó mohikán soundtrackjét sem hallgatom már.
Ugyanakkor bedobom a kérdést: tényleg nem menne egy olyan filmzenei koncert, amelyik mondjuk ismert szerzők kevésbé ismert vagy egyenesen ismeretlen műveire koncentrálna? Szerintem lehetne kifejezetten ilyet is szervezni, mert mondjuk Goldsmithtől aki meghallja az Angie főtémáját egy koncerten életében először, az is rajongani fog érte, hiába nem mondjuk a Star Trek főtémája. Ehhez a részhez nem értek, de egy Angie-kottát beszerezni talán még olcsóbb is, mint egy Star Treket. De persze érthető, hogy a biztosra mennek a szervezők, én sem merném mondjuk kockáztatni a pénzemet egy ilyen "kísérleti" filmzenei koncertre, mert kiszámíthatatlan a közönség. Talán az lenne, hogy "Hadak útján? Mi az? De hülyék, hát miért nem a Star Wars zenéjét játsszák?"
Vagy hogy ne csak szimfonikus legyen, milyen király lenne Jóhannssontól ez élőben, életemben nem hallottam még ilyen filmzenét, pedig rengeteget hallottam már:
https://www.youtube.com/watch?v=s6ARrtnMkzM
De ugye itt is ki van emelve, hogy a negatívumot feledtették a pozitívumok. Ez olyan lehet, mint hogy Morriconétől sem veszi rossz néven az ember, hogy ülve vezényel. :)
Én a nyári Margitszigeti Szabadtéri Színpadon rendezett Filmzene Fantázia című filmzenei koncertről is hiányolom a beszámolót. Szerintem fantasztikus volt, mind az előadás, Nic Raine vezényletével, mind pedig a zenei tételek válogatása.
Érdekes, hogy elég sokszor elolvasom azokat a koncertcikkeket, amin jelen voltam. A De Angelis estről viszont egyet sem láttam, bár nem is kerestem, bár ha írod, hogy sokan úgy vélték, hogy megkopott a hangjuk, akkor jól is tettem. Nekem kicsit sem tűnt fel a frissesség hiánya. Vagy tényleg túl nosztalgikus volt az élmény ezek szerint :) Öröm volt hallgatni az egész koncertet, hangzásban lenyűgözőtt, ahogy betöltötte az Arénát. Ha filmzenei élményként kezelem, akkor Hans Zimmeréhez hasonlítanám. Nekik kellett ekkora tér, amit kifogástalanul kezeltek. Nekem, nekünk pedig hatalmas, azóta is emlegetett élmény lett. Megvan a jegyem most erre a következőre is :) Gyertek mindannyian! :D
Na, így már nekem mindjárt szimpatikusabb vállalkozás, hogy nem olyan már a plakát sem, mintha egy Bud Spencer-koncert lenne. :)
Felemás vélemények voltak, de a legtöbb cikk viszont oda futott ki, hogy a megkopott hangot ellensúlyozta a nosztalgikus élmény.
Igen, lesz First Man, sőt még Infinity Wart is tervezek, meg a tavalyi Blade Runnert sem engedtem el teljesen. Igazából ránk omlottak a megjelenések, most is a Fallouton dolgozok, aztán az sem friss cucc, de próbálkozunk. :)
Viszont tegyük azt is hozzá,hogy Verbinski azt a két filmet egyszerre forgatta le, ami még mai szemmel nézve is hatalmas vállalás. Plusz szerintem parádés a trilógia, pont miatta. Itt azért Yatesnek (akit egy igényes iparosnak tartok) van ideje feltöltődni két film között, plusz egyértelműen élvezi csinálni ezeket a filmeket, no meg ott van Rowling, aki az egészet gondozza és gondoskodik a változatosságról. (Habár az új filmért a kritikák nem lelkesednek, ami meg vicces, hogy a sokadik, egyen képregénymoziért meg mennyire.) Howardnak egyébként is a fantasy műfaj áll a legjobban, érződik a lelkesedése, hogy itt kiélhati magát (ez a koncertjén is szembeötlő volt), szóval a zene és a változatosság részéért én a legkevésbé sem aggódok.
A két első Potter film is Chris Columbusé. A zene pedig trilógiaként Williamsé. Szerintem öt rész sok egy embernek, akár rendezésről, akár zenéről van szó. Ott van erre példa a Karib-tenger kalózai (de jelen esetben ne legyen igazam - bár kíváncsi vagyok rá, hogy a Legendás Állatok zenéje ha olyan alapvető változásokon nem esik majd át, mint ami a nyolc Potter muzsikát a rendre újabb zeneszerzők okán is jellemezte, akkor vajon a tarthatónak látszó színvonalán túl, mi fog annyira frissnek hatni belőlük, mint az első részből).
A Karib-tenger kalózai Így készültjeiben nagyon meglátszik, hogy a forgatás haladtával mennyire kezdett (kinézetileg is) szétesni Gore Verbinski a második és harmadik felvonás rendezése közben. Bár ott meg Zimmer szedte össze magát a trilógia zárásánál. A további részek viszont alulról sem tudták súrolni az első felvonás szintjét.
Nem akartam negatívan hozzáállni, mert drukkolok Howardnak, hogy sikerüljön neki az, ami eddig egyébként még senkinek (két-három részen túl legalábbis - a Star Wars kivételnek tűnik)
Arra Horner mondott nemet, mondván a szkript egy kalap... (és róla ezt simán el tudom képzelni), aztán jött Zimmer, akivel a rendező az első részt eredetileg is akarta, csak akkor nyakig volt a TDKR-ben. De szerintem is marad Howard. A széria (szerencsére) mindig is kiemelt figyelmet szentelt a zenének és ahogy elnézem a Legendás állatokat minél egységesebb szériaként akarják végigvinni (lásd ugyanaz a rendező).
Szerintem itt bármi megtörténhet, ez Hollywood :) Hornert is talán kipöckölték anno a Pókember folytatásból nem? Úgy értem élt még amikor Zimmer & Co. megkapta.. Pedig ott se volt sok ok a cserére és akkor még finoman fogalmaztam :) De amúgy én is azt gondolom, hogy marad végig, mert miért ne...
Szerintem esélyes, hogy a folytatásokat is ő jegyzi, mivel már az első részért is ő kampányolt, hogy ő csinálhassa a zenéjét és a készítőknek sincs semmi okuk lecserélni egy ekkora nevet.
Kiváló folytatás, aminek az egyetlen baja éppen az, hogy folytatás. Tehát minden érdeme az elsőből van továbbvíve, gondozva, bővítve, variálva stb. Viszont az, hogy a folytatás ilyen remek folytatás lett, egyúttal pozitívum is, mivel az elég magasra tett mércét újfent sikerült elérni vele. Nem csoda a franchise hasonlat. A Star Wars zenéje persze alap e téren, de nekem Alan Silvestri Vissza a jövőbe trilógiája ilyen. A második és harmadik rész színesíti az alapokat. Némi pluszt ad hozzá ugyan, de nem igazán tér el a kezdeti elképzelésektől, viszont hangyányi minőségromlás sem fedezhető fel bennük.
Időben nem is kell olyan messzire mennünk, ha mondjuk John Powell HTTYD szerzeményére gondolunk, az dettó ilyen.
Lényeg, hogy végre James Newton Howardnak is sikerült úgy istenigazából megkoronáznia az életművét :) Kíváncsi vagyok rá, hogy tényleg mind az öt részt ő fogja-e jegyezni, de még egy harmadik mindenképpen kell ebből a szériából kifejezetten tőle.
Az Éhezők Viadalánál inkább azt mondanám, hogy ott részleteiben volt jó, avagy maradandó a zene, semmint egészében. Itt viszont nagyon érződik, hogy Howard pokolian jól érzi és kiélheti magát, aminek teret is adnak.
Én azt gondolom, hogy a ziccert amit az Éhezők viadalánál kihagyott (komoly, széleskörben elismert franchise alá maradandó zenét írni), azt most itt a hatvány hatványán teljesíti. Eszméletlen erős, fülbemászó és brutálisan masszív hangulatot teremtő valamivel van itt dolgunk. Én is úgy érzem, hogy ha ez marad a maradék három részre akkor mehet az általad idézettek mellé.
Kinek mi a véleménye Howard új Fantastic Beast-jéről? Talán egy leheletnyivel marad csak el az előző résztől, masszívabb, de több napi hallgatás után egyre jobban összeáll (és még a film megtekintése hátravan), a “Wands Into The Earth” pedig simán egy lapon emlegethető track a szerző The Last Airbenderhez írt “Flow Like Water”-jével. Ha a következő 3 filmhez is ilyen minőségi zenével áll elő, akkor simán mehetnek ezek az albumok a Gyűrűk Ura és Star Warsok mellé. Mondjuk komolyabb díjra ezzel sem méltatják majd, de Silvestri harmat gyenge Avengers 3-áért már megy az Oscar-kampány, ami mind a szerzőre, mind a filmzenére magára nézve irtó gáz lenne, ha csak jelölnék is.
Megértem, megtörtem igen :) Nekem nagyon kell a filmzenék alá a film is, hogy mozgásban lássam a zenét :) Így magában nehéz értelmeznem őket, szerencsére ez a zene filmmel együtt most már nagyon működik :)
Igaz, az akusztikát kifelejtettem, pedig az egyik legfontosabb!
A bécsi Konzerthausnak az a terme, ahol a filmzenei koncerteket tartják, 1865 férőhelyes. Ezen kívül van még négy másik, kisebb terme is.
Mivel a Hollywood in Vienna-koncertek mindig kétszer kerülnek műsorra, kb. 4000 ember láthatja őket.